DI SEBALIK 13 CUBAAN MEMBUNUH RASULULLAH : KEAJAIBAN DAN KEBERANIAN YANG TAK TERUNGKAP

Rasulullah SAW telah menghadapi pelbagai ancaman sepanjang hidup baginda. Tidak kurang daripada 13 cubaan membunuh dilakukan terhadap baginda. Ancaman ini bukan sahaja datang dari luar, tetapi juga dari kalangan mereka yang dekat dengan baginda. Para sahabat baginda juga tidak terkecuali daripada ancaman ini. Sebagai contoh, Sayidina Umar mati ditikam ketika solat di masjid, dan Sayidina Uthman dibunuh di rumahnya sendiri.

13 CUBAAN MEMBUNUH NABI MUHAMMAD SAW

Percubaan Membunuh di Makkah

Abu Jahal

Di Makkah, musuh-musuh Islam sentiasa mencari peluang untuk mencederakan atau membunuh Nabi Muhammad SAW. Salah satu cubaan awal datang dari Abu Jahal. Suatu hari, Abu Jahal berniat untuk memijak tengkuk Nabi SAW ketika baginda sedang solat. Namun, Allah melindungi Nabi-Nya. Ketika Abu Jahal hampir melaksanakan niatnya, dia tiba-tiba melihat parit api yang dahsyat di hadapannya. Penglihatan ini membuatkan dia gentar dan lari meninggalkan tempat tersebut.

Riwayat Muslim:

وَاللَّاتِ وَالْعُزَّى لَئِنْ رَأَيْتُهُ يَفْعَلُ ذَلِكَ لَأَطَأَنَّ عَلَى رَقَبَتِهِ أَوْ لَأُعَفِّرَنَّ وَجْهَهُ فِي التُّرَابِ

Uqbah bin Abu Mu'it

Cubaan lain datang dari Uqbah bin Abu Mu'it. Dalam satu kejadian yang menggemparkan, Uqbah menghampiri Nabi SAW ketika baginda sedang solat dan menjerut tengkuk baginda dengan kain. Kain itu diikat dengan begitu kuat sehingga hampir meragut nyawa Nabi SAW. Namun, Allah sekali lagi menghantar pertolongan melalui Abu Bakar yang segera datang menyelamatkan baginda. Abu Bakar menolak Uqbah dan membebaskan Nabi SAW dari cengkaman maut itu.

Riwayat al-Bukhari:

عُقْبَةَ بْنَ أَبِي مُعَيْطٍ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ ﷺ وَهُوَ يُصَلِّي فَوَضَعَ رِدَاءَهُ فِي عُنُقِهِ فَخَنَقَهُ بِهِ خَنْقًا شَدِيدًا فَجَاءَ أَبُو بَكْرٍ حَتَّى دَفَعَهُ عَنْهُ فَقَال: }أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ



Amru bin al-As

Tidak ketinggalan, Amru bin al-As, yang pada awalnya merupakan salah seorang musuh tegar Islam, juga merancang untuk membunuh Nabi SAW. Amru begitu membenci Rasulullah SAW sehingga dia berazam untuk menghabiskan nyawa baginda. Namun, Allah mengubah hati Amru dan dia akhirnya memeluk Islam. Ini menunjukkan bagaimana Allah mengubah hati manusia dan menyelamatkan Nabi-Nya dari ancaman.

Riwayat Muslim:

لَقَدْ رَأَيْتُنِي وَمَا أَحَدٌ أَشَدَّ بُغْضًا لِرَسُولِ اللَّهِ ﷺ مِنِّي ، وَلَا أَحَبَّ إِلَيَّ أَنْ أَكُونَ قَدْ اسْتَمْكَنْتُ مِنْهُ فَقَتَلْتُهُ

Sayidina Umar

Umar bin al-Khattab, yang kemudiannya menjadi salah seorang sahabat terdekat Rasulullah SAW, pada awalnya juga berniat untuk membunuh baginda. Umar terkenal dengan keberaniannya dan kekuatannya, dan dia bertekad untuk menghapuskan Nabi SAW yang dianggapnya sebagai ancaman kepada tradisi dan kepercayaan kaum Quraisy. Namun, perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan. Dalam perjalanan untuk membunuh Nabi SAW, Umar bertemu dengan adiknya yang sedang membaca Al-Quran. Hatinya tersentuh dan dia akhirnya memeluk Islam.

Riwayat Ibn Ishak:

خَرَجَ عُمَرُ يَوْمًا مُتَوَشّحًا سَيْفَهُ يُرِيدُ رَسُولَ اللّهِ ﷺ وَرَهْطًا مِنْ أَصْحَابِهِ قَدْ اجْتَمَعُوا فِي بَيْتٍ عِنْدَ الصّفَا

Tawaran Quraisy kepada Abu Talib

Kaum Quraisy begitu bertekad untuk menghapuskan Nabi SAW sehingga mereka menawarkan kepada Abu Talib seorang pemuda hebat sebagai ganti untuk menyerahkan Nabi kepada mereka. Namun, Abu Talib yang sangat menyayangi baginda menolak tawaran tersebut dengan tegas. Beliau memilih untuk melindungi Nabi SAW walaupun menghadapi tekanan yang hebat dari kaumnya sendiri.

Riwayat Ibn Ishak:

يَا أَبَا طَالِب، هَذَا عِمَارَةَ بْنَ الْوَلِيدِ أَنْهَدَ فَتَىً فِي قُرَيْشٍ وَأَجْمَلَهُ، فَخُذْهُ.. فَلَكَ عَقْلُهُ وَنَصْرُهُ، وَاتَّخِذْهُ وَلَدًا فَهُوَ لَكَ !.. وَأَسْلِمْ إِلَيْنَا ابْنَ أَخِيكَ هَذَا الَّذِي قَدْ خَالَفَ دِينَكَ وَدِينَ آبَائِكَ، وَفَرَّقَ جَمَاعَةَ قَوْمِكَ، وَسَفَّهَ أَحْلَامَنَا فَنَقْتُلْهُ فَإِنَّمَا هُوَ رَجُلٌ بِرَجُلٍ !

Malam Hijrah

Pada malam hijrah, kaum Quraisy bersepakat untuk membunuh Nabi SAW. Mereka merancang untuk menyerang rumah baginda secara serentak agar tiada seorang pun yang dapat dipersalahkan atas kematian baginda. Namun, perancangan mereka digagalkan oleh Allah. Nabi SAW diberitahu tentang rancangan tersebut dan baginda keluar dari rumahnya tanpa disedari oleh musuh-musuhnya. Dengan pertolongan Allah, baginda berjaya melarikan diri ke Madinah.


Suraqah bin Malik

Semasa dalam perjalanan hijrah, Nabi SAW dan sahabatnya Abu Bakar dikejar oleh Suraqah bin Malik yang berhasrat untuk menangkap mereka. Namun, setiap kali Suraqah hampir mendekati mereka, kudanya tergelincir dan terjatuh. Kejadian ini berlaku beberapa kali sehingga Suraqah menyedari bahawa Nabi SAW dilindungi oleh kekuatan yang luar biasa. Akhirnya, dia memohon maaf dan meminta perlindungan dari Nabi SAW.

Riwayat al-Bukhari:

جَاءَنَا رُسُلُ كُفَّارِ قُرَيْشٍ يَجْعَلُونَ فِي رَسُولِ اللَّهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ دِيَةَ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا؛ مَنْ قَتَلَهُ أَوْ أَسَرَهُ

Fadhalah bin Umair

Ketika Nabi SAW berjaya menawan Makkah, seorang lelaki bernama Fadhalah bin Umair cuba untuk membunuh baginda ketika baginda sedang tawaf di Kaabah. Fadhalah menghampiri Nabi SAW dengan niat jahat, tetapi baginda dengan tenang menegurnya. "Awak Fadhalah?" tanya Nabi SAW. Fadhalah terkejut dan tersentak, lalu dia menyedari kesilapannya dan menarik diri dari niat jahatnya itu.

Riwayat Ibn Hisyam:

إِنَّ فَضَالَةَ بْنَ عُمَيْرِ بْنِ الْمُلَوَّحِ اللَّيْثِيِّ أَرَادَ قَتْلَ النَّبِيِّ ﷺ وَهُوَ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ عَامَ الْفَتْحِ فَلَمَّا دَنَا مِنْهُ . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ: " أَفَضَالَةُ ؟ " قَالَ نَعَمْ فَضَالَةُ يَا رَسُولَ اللَّهِ ﷺ .. قَالَ : " مَاذَا كُنْتَ تُحَدِّثُ بِهِ نَفْسَك ؟ " قَالَ: لَا شَيْءَ كُنْتُ أَذْكُرُ اللَّهَ قَالَ : فَضَحِكَ النَّبِيِّ

Percubaan Membunuh di Madinah

Amir bin Tufail dan Arbad

Di Madinah, Rasulullah SAW juga menghadapi pelbagai ancaman. Amir bin Tufail dan rakannya Arbad merancang untuk membunuh Nabi SAW. Mereka sudah berada di hadapan Nabi SAW, tetapi tidak berjaya melaksanakan niat mereka kerana Allah melindungi baginda.

Riwayat Ibn Hisyam:

وَاللَّهِ لَقَدْ كُنْتُ آلَيْتُ أَنْ لَا أَنْتَهِيَ حَتَّى تَتْبَعَ الْعَرَبُ عَقِبِي ، أَفَأَنَا أَتْبَعُ عَقِبَ هَذَا الْفَتَى مِنْ قُرَيْشٍ ؟! ثُمَّ قَالَ لِأَرْبَدَ: إِذَا قَدِمْنَا عَلَى الرَّجُلِ فَإِنِّي سَأَشْغَلُ عَنْك وَجْهَهُ ، فَإِذَا فَعَلْتُ ذَلِكَ فَاعْلُهُ بِالسَّيْفِ


Ghaurats bin Harits

Ghaurats Bin Harits hampir berjaya membunuh Nabi SAW ketika baginda sedang berehat di bawah pokok dalam satu perjalanan. Ketika itu, Nabi SAW tertidur, dan Ghaurats mendekati baginda dengan pedang terhunus. Nabi SAW tersedar dan dengan tenang bertanya, "Siapa yang akan melindungimu dari saya?" Ghaurats terkejut dan menjatuhkan pedangnya. Nabi SAW mengambil pedang tersebut dan membiarkan Ghaurats pergi.

Riwayat Ahmad:

مَنْ يَمْنَعُكَ مِنِّي؟ قَالَ: «اللَّهُ» ، فَسَقَطَ السَّيْفُ مِنْ يَدِهِ، فَأَخَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ

Yahudi Bani Nadhir

Yahudi Bani Nadhir juga cuba membunuh Nabi SAW dengan merancang untuk menjatuhkan batu besar ke atas baginda dari atas bumbung. Ketika itu, Nabi SAW sedang duduk di tepi dinding rumah mereka. Namun, Allah memberitahu Nabi SAW tentang rancangan jahat mereka dan baginda segera beredar dari tempat tersebut.

Riwayat Ibn Ishak:

فَمَنْ رَجُلٌ يَعْلُو عَلَى هَذَا الْبَيْتِ فَيُلْقِي عَلَيْهِ صَخْرَةً فَيُرِيحُنَا مِنْهُ ؟

Yahudi Khaibar

Di Khaibar, seorang wanita Yahudi cuba meracuni Nabi SAW dengan menghidangkan kambing yang telah disuntik dengan racun. Nabi SAW mengambil sepotong daging dan segera merasakan sesuatu yang tidak kena. Baginda meludahkannya dan memberi amaran kepada sahabat-sahabatnya agar tidak memakan daging tersebut. Namun, salah seorang sahabat telah termakan dan meninggal dunia akibat keracunan tersebut.

Riwayat al-Bukhari:

لَمَّا فُتِحَتْ خَيْبَرُ، أُهْدِيَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ ﷺ شَاةٌ فِيهَا سُمٌّ



Sekumpulan Munafik

Sekumpulan munafik merancang untuk membunuh Nabi SAW dalam perjalanan pulang dari Tabuk. Mereka mengikuti baginda dalam kegelapan malam, tetapi Huzaifah bin al-Yaman menyedari kehadiran mereka dan mereka melarikan diri kembali ke dalam kumpulan tentera. Huzaifah tidak dapat mengenal pasti siapa mereka, tetapi Nabi SAW memberitahunya nama-nama mereka dan meminta agar dirahsiakan.

Riwayat Ibn Ishak:

لَمَّا قَفَلَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ مِنْ تَبُوكَ إِلَى الْمَدِينَةِ هَمَّ جَمَاعَةٌ مِنَ الْمُنَافِقِينَ بِالْفَتْكِ بِهِ وَأَنْ يُطْرَحُوهُ مِنْ رَأْسِ عَقَبَةٍ فِي الطَّرِيقِ، فَأُخْبِرَ بِخَبَرِهِمْ

Cubaan-cubaan untuk membunuh Rasulullah SAW mengingatkan kita tentang betapa besarnya perjuangan baginda dalam menyebarkan agama Islam. Ancaman dan bahaya yang dihadapi oleh baginda tidak mematahkan semangatnya, malah menguatkan lagi azamnya untuk menyampaikan risalah Allah. Bagi kita yang hidup pada hari ini, kisah-kisah ini menjadi sumber inspirasi dan motivasi untuk terus berjuang dalam mempertahankan dan mengamalkan ajaran Islam.

Mengingati sabda Rasulullah SAW yang menegaskan pentingnya semangat juang dalam diri setiap Muslim:

"Sesiapa yang mati tetapi tidak pernah berperang, dan dia tidak pernah pula berangan-angan hendak berperang, dia mati atas satu cabang kemunafikan!" (Riwayat Muslim)

Thanks for reading everyone. Jumpa lagi di entri yang lain.

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo



Post a Comment

2 Comments