FREELANCE DAN AKU

Kenapa aku bertukar genre??? Bukan genre dari segi penulisan... tetapi dari segi penyampaian juga apa yang disampaikan... aku terpanggil untuk meneliti semula ke dalam segala bentuk penulisan aku sebelum ni yang pada waktu itu mendapat banyak komentar juga kepelbagaian kunjungan... then, aku stop... stop yang sebenar-benarnya stop... kenapa?... haritu aku dah cerita serba-sedikit tentang hal ini sebenornya, but now, aku nak elaborate sikit... okay, aku jadi macam tu sebab aku paranoid... dengan banyaknya perkara-perkara di luar jangkaan yang berlaku yakni kuasa telekomunikasi... yelah, keselamatan as in safety of ourselves and our loved ones...


So, now, aku dah build balik my strength of writing within the social environment... aku lebih mengenengahkan segala perkara yang terjadi (secara spontan atau dirancang) seperti review, event, online business, produk, aktiviti yang dijalankan, segala promosi, bermacam perkara yang mengusik jiwa... pendek-kata apa sahaja yang terlintas di benak fikiranku... suka aku nyatakan di sini bahawa segala penulisan yang telah aku siapkan semua ini akan aku teliti semula (mungkin kalau dalam kategori superb) bolehlah disalurkan kepada mana-mana pihak penerbitan (itupun kalau sudi untuk diterbitkan)... aktiviti keluarga juga antara perkara yang kadang-kala aku selitkan di dalam penulisan blogku kini bergantung kepada isi juga kupasannya...


Aku kini lebih menjurus ke arah memberikan perkhidmatan secara freelance di dalam bidang:
1) Document writing for ISO - 9001, 14001, 17712, 18001, 22001, TS, CMMI (certified Lead Auditor)
2) Safety - aku nih certified Safety & Health Officer NIOSH
3) Engineering drawing
4) Website
5) Content writing
6) Thesis writing
7) Translation, copy-writing, proof-reading
8) Trainer - ISO, safety
9) Accounting
10) Quality Assurance practitioner
Please Whatsapp: 0193458610 or Telegram: @Alif_Tini for any collaboration or freelance offers...


Sebenarnya, kalau nak diikutkan ramai je orang yang berminat dalam bidang penulisan nih... cumanya dari segi penyampaian... masing-masing ada gaya penyampaiannya yang tersendiri... ada yang gaya penulisannya kaku, ada yang gaya penulisannya seolah-olah sedang berbicara dengan pembaca. ada yang gaya penulisannya bersahaja... walau macam mana pun gaya penulisan seseorang... bagi aku, ia akan berjaya disampaikan apabila gaya penulisannya diisikan dengan rasa... dan rasa itu mestilah rasa yang ingin disampaikan kepada pembaca... rasa yang penuh jiwa...

xoxo

4 Comments

  1. Don't be afraid of freelance work. If you are confident that you know what you are doing then there is nothing to be afraid of

    ReplyDelete
  2. You're right. Freelancing is a very serious business. There are so many options available. Cheers!!

    ReplyDelete
  3. Thank you for the positive support... I will go for it!!!

    ReplyDelete
  4. Terbaik ah, orang NIOSH ni, ISO pun power..

    Mane tahu pernah bagi training kt tmpat saya..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post