MENGAPA MATI SYAHID MENJADI IDAMAN SETIAP MUKMIN?

 وَلَا تَقُولُوا۟ لِمَن يُقْتَلُ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتٌۢ ۚ بَلْ أَحْيَآءٌۭ وَلَـٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ

"Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya." [Surah al-Baqarah 154]

KEMATIAN ADALAH DESTINASI KITA SEMUA

Kematian adalah satu-satunya perkara yang pasti dalam hidup ini. Kita semua tahu yang kita akan mati suatu hari nanti. Kematian ni boleh datang bila-bila masa sahaja, tak kira kita dah buat persiapan atau belum. Ada yang meninggal dunia dalam tidur, ada yang kemalangan, ada yang sakit, dan ada juga yang syahid di medan perang. Setiap kematian ditentukan oleh Allah SWT.


Husnul Khatimah dan Su'ul Khatimah

Ada dua jenis pengakhiran hidup yang sering disebut dalam Islam: husnul khatimah (pengakhiran yang baik) dan su'ul khatimah (pengakhiran yang buruk). Husnul khatimah adalah ketika seseorang meninggal dunia dalam keadaan yang diredhai oleh Allah SWT. Ini termasuk mati dalam keadaan beriman, bertaubat, dan melakukan amal soleh. Manakala su'ul khatimah adalah sebaliknya, iaitu meninggal dunia dalam keadaan yang dimurkai oleh Allah SWT. Contohnya, mati dalam keadaan berdosa, tanpa bertaubat, dan jauh dari agama. Jadi, kita semua kena berusaha dan berdoa agar kita mendapat husnul khatimah.

Keistimewaan Mati Syahid

Mati syahid adalah salah satu bentuk husnul khatimah yang paling mulia. Ada di kalangan kita yang dipilih oleh Allah SWT untuk mati syahid. Ini adalah kematian yang sangat mulia dan memang jadi idaman semua mukmin dan solihin. Kenapa? Sebab mati syahid ni sangat istimewa: kita terlepas daripada seksa kubur dan kegawatan di Padang Mahsyar. Dan yang paling best, mereka yang mati syahid ni akan masuk syurga tanpa hisab. Allahuakbar!

Hadis Mengenai Keutamaan Mati Syahid

Sabda Nabi SAW:

مَا أَحَدٌ يَدْخُلُ الجَنَّةَ يُحِبُّ أَنْ يَرْجِعَ إلَى الدُّنْيَا وَلَهُ مَا عَلَى الأَرْضِ مِنْ شَيْءٍ إلا الشَّهِيدُ يَتَمَنَّى أَنْ يَرْجِعَ إلَى الدُّنْيَا فَيُقْتَلَ عَشْرَ مَرَّاتٍ لِمَا يَرَى مِنَ الكَرَامَةِ. وفي رواية: لما يَرى من فَضْل الشَّهادة


"Tiada seorang pun yang telah masuk syurga lalu ingin kembali ke dunia untuk memperoleh sesuatu yang ada di dalamnya kecuali orang yang mati syahid (syuhada'). Dia berharap untuk kembali ke dunia sehingga terbunuh kembali (sebagai syahid) sebanyak sepuluh kali, kerana dia telah melihat kemuliaannya". Dalam satu riwayat: "Setelah dia melihat keutamaan mati syahid" (Muttafaq ‘alaihi).


Kedudukan Syuhada' di Syurga

Apabila kita bercakap mengenai mati syahid, kedudukan mereka di syurga memang luar biasa. Tak ada siapa yang berangan-angan atau nak keluar dari syurga setelah masuk ke dalamnya, walaupun diberikan dunia dengan segala harta bendanya yang berharga seperti istana megah dan kebun-kebun indah. Tapi Rasulullah SAW bersabda, orang yang mati syahid ni lain. Mereka ingin kembali ke dunia sepuluh kali untuk berjihad dan mati syahid lagi. Sebab apa? Sebab mereka dah nampak kemuliaan, kehebatan, keagungan dan kenikmatan luar biasa yang diberikan kepada syuhada'.

Kisah Syahid di Medan Perang

Ada satu kisah yang diceritakan oleh Sayidina Jabir RA. Ada seorang lelaki yang bertanya kepada Rasulullah SAW: "Wahai Rasulullah, di mana aku nanti bila mati terbunuh (syahid)?" Baginda SAW menjawab: "Di syurga". Lelaki itu terus melemparkan beberapa biji buah kurma yang berada di tangannya, kemudian berperang hingga gugur syahid. Dalam hadis Suwaid, lelaki tersebut berkata kepada Nabi SAW pada waktu perang Uhud (HR Muslim).

Enam Keistimewaan Orang Mati Syahid

Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda:

"Bagi orang yang mati syahid ada 6 keistimewaan iaitu:
1) Diampuni dosanya sejak darah pertama keluar.
2) Melihat tempatnya di dalam syurga.
3) Dilindungi daripada azab kubur dan terjamin keamanannya daripada malapetaka besar.
4) Merasakan kemanisan iman.
5) Dikahwinkan dengan bidadari.
6) Diberi keizinan memberikan syafaat bagi 70 orang kerabatnya" (HR at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad).


Nikmatnya Gelaran Syuhada'

Bila kita baca tentang mulianya syuhada', kita pasti rasa terinspirasi. Mereka sentiasa mendapat rezeki dan nikmat yang besar dari Allah SWT. Mereka kalau boleh ingin kembali ke dunia dan mati syahid beberapa kali lagi sebab betapa nikmatnya mati sebagai syuhada'.

Perjuangan dan Pengorbanan di Jalan Allah

Mengapa Kita Perlu Bercita-Cita untuk Mati Syahid

Bercita-cita untuk mati syahid bukan bermakna kita tidak menghargai kehidupan di dunia ini. Sebaliknya, ia adalah bentuk tertinggi penghargaan kepada kehidupan akhirat. Kita faham bahawa dunia ini hanya sementara dan akhirat adalah destinasi sebenar kita. Dengan bercita-cita untuk mati syahid, kita menunjukkan keimanan yang tinggi kepada Allah SWT dan kesediaan untuk berjuang demi agama-Nya.

Bagaimana Kita Boleh Bersedia untuk Mati Syahid

1) Menjaga Solat: Solat adalah tiang agama. Dengan menjaga solat, kita mendekatkan diri kepada Allah SWT dan menunjukkan kesediaan kita untuk patuh kepada perintah-Nya.
2) Melakukan Amal Soleh: Setiap amal kebaikan yang kita lakukan adalah persiapan untuk akhirat.
3) Sedekah, puasa, menolong orang dalam kesusahan – semua ini adalah amal soleh yang akan membantu kita di akhirat kelak.
4) Berjihad di Jalan Allah: Jihad tidak semestinya dengan mengangkat senjata. Berjuang untuk menegakkan kebenaran, menyebarkan dakwah, dan mempertahankan agama juga adalah bentuk jihad.
5) Memperbanyakkan Doa: Sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar diberi kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian hidup, dan agar kita diberi peluang untuk mati syahid.



Kisah-kisah tentang kemuliaan orang mati syahid ni patut memberi inspirasi kepada kita semua sebagai umat Islam untuk bercita-cita mati syahid. Ia adalah kematian yang termulia dalam Islam. Dengan kematian yang sedemikian, kita bukan sahaja dapat masuk syurga tanpa hisab, tetapi juga mendapat keistimewaan yang luar biasa. Semoga kita semua diberi kekuatan dan hidayah oleh Allah SWT untuk terus berjuang di jalan-Nya dan mencapai kematian yang mulia.

Ingatlah, dunia ini hanya sementara. Akhirat adalah destinasi sebenar kita. Jadi, marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa agar kita mendapat husnul khatimah dan, jika diizinkan Allah, mati syahid.

Thanks for reading everyone. Jumpa lagi di entri yang lain.

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo


Post a Comment

2 Comments

  1. semoga kita semua mati dlm keadaan husnul khatimah

    ReplyDelete
  2. Mati yang diimpikan oleh semua para mujahidin yg berjuang demi menegakkan islam.. Moga kita semua dapat husnul khatimah insyallah amin

    ReplyDelete