EMOTIONAL SUPPORT


Cherish every single moment while we can even if it is just a simple matter... we are rich (in every way) when we appreciate everything that we have rather than thinking about those that we do not have (yet)... appreciating these ikan goreng, ikan goreng sambal, kobis tumis and chicken sausages with the little family of ours on a lovely weekend dinner... 

I am still a mak-mak style who loves seeing my loved ones finished up every single dishes until the last drip of its gravy... i'm not a superbly great cook but they will never ever complain nor mentioned that the taste or even the presentation of food is not that okay... they will say it in their most positive critics not condemning (same goes to my entirely ever loved customers who had never fail to enjoy my simple cooking)... and yes, they are giving their ever best emotional support actually...

Okay, why do i touched on emotional support?... well, for a family (better half) who is living in a long-distance relationship, it is one of the core support system which is vital in ensuring that each and everyone is together in fulfilling any gap(s)... same goes to everyone even if they are staying together because a lot of things happened in our life... for example, some may just received a bad news, another may be suffering from a disease so on and so forth... thus, emotional support is important to ensure that everyone is still staying positive and focused... 

While coming back from supporting an event cover as part of the blogger community and KOL last weekend, i came across a video by a motivator (sorry, could not recall 😅) seriously tak ingat gaissss sebab agak jarang terjumpa video dari beliau... isi daripada apa yang diceritakan tu amat menggamit hatiku...

Gini, while beliau on the way ke tempat ceramah, ada seorang makcik ni duduk di sebelah beliau... macam kita juga, when we are at work, we'll wear our 'working hat' kan samada kita ni engineer ke, technician ke, MD ke kannnn, bila kita di luar waktu kerja, kita adalah diri kita sendiri tak gitu... suddenly, makcik ni try to start a conversation... 

"Anak ni penceramah kan?" alamak, dah kena pakai topi penceramah ni... getus hati beliau... "ya makcik"... "makcik nak minta pendapat sikit bla bla bla yada yada..." dipendekkan cerita, makcik ni seorang bekas guru penolong kanan sekolah, for thirty years or so... baru retired and being diagnosed of having a HBP (high blood pressure)... although she was superbly healthy before this, yelah, kiranya setakat demam manja, selsema mesra gitu-gitu je... takdelah sampai kena HBP although for the entire years tu makcik tu bekerja...

Seperti kita yang tipikal, normally kita akan bertanya atau paling tidak menceritakan keluh-kesah dengan pasangan, keluarga, rakan-sahabat-handai dan sebagainya kannnn... same goes to makcik ni... sang makcik pun menceritakan perihal apa yang dialaminya kepada rakannya dan typical listener yang tak prihatin pulak seperti biasa telah menjawab gini "laaa, bahaya tu... boleh mati tu... ko kena jaga kesihatan tau... yada yada yada..."

Adoiiii la... mati itu pasti wahai kawan kepada makcik HBP... sepatutnya, dengar apa yang nak diutarakan, dengar apa yang nak diluahkan... sekiranya perlu dan sekiranya tahu apa yang bagus untuk direspon, baru respon... kalau tak ada kata-kata yang baik yang boleh diutarakan, it is enough just by saying like this maybe "sabar ya dot dot dot, kita akan sama-sama melaluinya... nanti bila ada check-up, kalau ko nak, boleh ajak aku sekali..." kan manis bunyinya...

Respon kita membawa erti kepada seseorang gaisss... begitulah sedikit-sebanyak ilmu yang aku dapat masa menonton video penceramah tersebut... sekiranya kita respons dengan baik, kita sebenarnya memberi impak yang positif kepada seseorang, begitu jugalah sebaliknya... natijahnya, kita boleh menjadi pencetus kepada kestabilan emosi seseorang... sentiasalah peka dengan emotional support yang diperlukan oleh mereka yang berada di sekeliling kita... 
#emotionalsupport #wearebetter#wecare


xoxo

14 Comments

  1. Tak ramai yang boleh beri response ynag baik. Kadang2 kita tak minta berlebihan. Cukup sekadar senyum dan memahamk pun dah cukup. Itu pun satu support yg bagus

    ReplyDelete
  2. Good sharing. Sometimes only just lending a ear to listen can be very meaningful for the other person.

    ReplyDelete
  3. Bila ada yang luah perasaan kat Yaya, Yaya lebih suka mendengar tanpa memberi kata-kata yang menyusahkan hati mereka lagi. Lebih baik cakap yang baik-baik. Kita tak tahu kalau orang tu ada masalah depression ke kan. Allah tidak akan menguji sesuatu yang sesuai dengan keupayaan hambaNYA :)

    ReplyDelete
  4. Penting mendgr.
    Penting faham pe yg didgr.
    Faham keyword nyer.
    Then respon, jika perlu...
    Mendgr tu satu support yg sgt utama.

    ReplyDelete
  5. Semoga kita sentiasalah peka dengan emotional support yang diperlukan oleh mereka yang berada di sekeliling kita..mana tahu suatu hari nanti kita pula akan perlukannya

    ReplyDelete
  6. Kekadang kena bersangka baik dengan sekelilingi kita. Walhal ada orang di luar sana ada pelbagai reaksi terhadap dri kita

    ReplyDelete
  7. Agreed with you that good response will motivate one life. Will give you more good response in future. Ha ha ha !!!

    ReplyDelete
  8. kalau tak boleh cakap dengan baik better diam aje. dan orang biasanya akan meluah ikut siapa sahaja di depannya dengan harapan emosi yang ditanggung tidak menjadi begitu sarat. namun berhati-hatilah juga dengan apa yang diceritakan oleh kita. kadang tak elok untuk share emosi dengan orang lain. takot disalah anggap.

    ReplyDelete
  9. kesiannya kenapa bagi respon macam tu sedangkan makcik tu jaga kesihatan. Kadang tu kalau ada penyakit kronik pun boleh je hidup lama sebab emotional support kuat dari family dan kawan2

    ReplyDelete
  10. bersabarlah sebab apa yang kita nak kadang-kadang tak dapat dan tak boleh nak harap orang cakap apa yang kita nak dengar.

    ReplyDelete
  11. Kadang kadang bila seseorang yang memerlukan nasihat ataupun nak luah apa yang di pendam, kita yang dijadikan tempat luahan kena dengar sepenuh perhatian. Kalau kita ada pe dapat ya g bernas ko gsikan. Kalau tak, kita respon dengan senyuman. Kadang orang yang nak meluah ni bukannya mintak untuk di condemn kan

    ReplyDelete
  12. Penting sebenarnya menjadi pendengar yang bijak. And bila bagi respons, kena tengok keadaan dan bijak juga. Takut apa yang kita suggestkan tu membawa maksud yang lain kepada pendengar kan.

    ReplyDelete
  13. Setuju dgn awak. Respon kita terhadap keluhan, luahan, soalan seseorang tu sgt penting. Nur pernah ada sorang kawan wasep tanya mcm mana nur maintain positive as a housewife, sbb dia adalah working mom yg berjaya so bkn senang nak adapt dgn kehidupan surirumah. Nur ambil masa utk bg nasihat kat dy sbb nur tahu dy perlukan sokongan yg sgt padu. Eh tercerita pula. Maaf gahaga

    ReplyDelete
  14. Jadi pendengar yang setia pun bagus. Sebab kadang2 org perlukan seseorang nak luahkan. Then kalau kita bagi respon maknanya kita prihatin dan amik perhatian apa yg diliahkan

    ReplyDelete
Previous Post Next Post