KANTA LEKAP VS CERMIN MATA : YANG MANA SATU PILIHAN TERBAIK?

Payah kan kalau pandangan tak jelas disebabkan dek rabun? Kak Tini ni memang dah mula pakai cermin mata sejak berumur 7 tahun lagi. Seriyes payah. Dah lah suka bersukan, hampir setiap bulan memang patah je la cermin mata Kak Tini ni. Alhamdulillah Mak Cu Kak Tini bekerja di kedai cermin mata, dapatlah beli bingkai yang dah outdated atau pun yang dah nak dilupuskan. Kak Tini sampai terfikit tak nak pakai cermin matalah citer dia. Tapi tak boleh, karang, tak nampak jelas lah pulak kan? Semenjak itulah Kak Tini mula terfikir untuk memakai kanta lekap.


Pernah tak korang berfikir tentang mana satu yang lebih sesuai untuk kehidupan korang – kanta lekap atau cermin mata? Kak Tini pun pernah hadapi dilema yang sama! Sejak zaman remaja lagi, Kak Tini dah mula pakai kanta lekap atas nasihat optometris untuk mengelakkan power mata naik cepat. Syukur alhamdulillah, power mata Kak Tini masih stabil hingga ke hari ini.

Hari ni, Kak Tini nak kongsi pengalaman dan pandangan peribadi tentang kedua-dua pilihan ni. Daripada segi keselesaan, penampilan, hingga kos – apa yang terbaik untuk gaya hidup korang? 

PENGALAMAN PERIBADI : MEMILIH ANTARA KANTA LEKAP DAN CERMIN MATA

Kelebihan Kanta Lekap

Keselesaan dan Praktikaliti

Kanta lekap ni memang pilihan yang sangat selesa dan praktikal, terutamanya bila kita sibuk menguruskan pelbagai perkara. Bayangkan korang tengah bergegas ke pejabat atau uruskan anak-anak di rumah, tak payah risau kanta lekap jatuh atau tiba-tiba tergerak ke bahagian belakang bola mata.. Kalau keluar daripada kawasan berpendingin hawa pula, tak ada masalah kanta berkabus yang boleh mengganggu penglihatan. Ini memang lifesaver, seriously!

Selain tu, kanta lekap buat Kak Tini rasa lebih bebas untuk bergerak. Tak perlu risau cermin mata jatuh masa buat aktiviti luar atau semasa berlari mengejar anak-anak. Kak Tini juga boleh fokus lebih pada kerja tanpa terganggu dengan cermin mata yang mungkin meleret atau rosak. Kanta lekap bagi Kak Tini kebebasan penuh untuk bergerak aktif dalam pelbagai situasi.



Penampilan dan Keyakinan Diri

Kadang-kadang, penampilan memang memainkan peranan penting untuk membentuk keyakinan diri. Dengan kanta lekap, Kak Tini rasa lebih yakin sebab tak ada cermin mata yang mengganggu gaya tudung. Yelah, mana taknya, kadang-kadang tudung kan susah nak dibentuk. Kalau tudung tak on-point memang boleh kemurungan satu hari ooo. Bila Kak Tini jumpa ramai orang, Kak Tini akan rasa lebih confident dan nampak lebih natural tanpa cermin mata. Tambahan pula, Kak Tini boleh pakai cermin mata hitam dengan mudah masa memandu atau keluar rumah.

Kalau korang macam Kak Tini yang suka tampil dengan penampilan yang lebih bebas dan natural, kanta lekap mungkin pilihan yang tepat. Kak Tini rasa kanta lekap buat Kak Tini kelihatan lebih segar dan bersedia untuk apa sahaja cabaran sehari-hari.


Kelebihan Cermin Mata

Mudah dan Cepat

Tapi, tak dinafikan cermin mata juga ada kelebihannya. Pada waktu pagi yang kelam-kabut, kadang-kadang korang tak ada masa nak uruskan kanta lekap dengan teliti. Dengan cermin mata, korang boleh terus capai dan pakai, siap untuk memulakan hari. Cermin mata juga lebih mudah digunakan apabila korang bangun malam untuk uruskan anak-anak – dalam keadaan mamai pun, tak perlu risau tentang kebersihan kanta lekap atau keselesaan.

Selain tu, cermin mata adalah pilihan yang sangat praktikal bila korang perlukan sesuatu yang cepat dan mudah. Tak perlu risau tentang penjagaan kanta lekap atau masalah lain yang mungkin timbul. Cermin mata memang mudah untuk situasi harian yang sibuk.

Kurang Risiko Jangkitan Mata

Cermin mata juga lebih baik dari segi kesihatan mata. Tak perlu risau tentang jangkitan atau mata kering yang kadang-kadang boleh berlaku dengan penggunaan kanta lekap. Bila kita sibuk, kadang-kadang terlupa untuk jaga kebersihan kanta lekap, yang boleh menyebabkan masalah kesihatan.
Kak Tini pernah alami jangkitan mata sebab lupa bersihkan kanta lekap. Memang pedih dan menyusahkan! Jadi, bila Kak Tini rasa mata letih atau ada masalah, Kak Tini lebih suka pakai cermin mata. Cermin mata memberikan ketenangan fikiran bahawa mata Kak Tini dalam keadaan baik dan selamat daripada sebarang masalah yang mungkin timbul.


Faktor Ekonomi dalam Memilih Kanta Lekap atau Cermin Mata

Kos Jangka Panjang

Kalau kita bercakap tentang kos, kanta lekap mungkin nampak lebih mahal untuk jangka masa panjang sebab korang perlu beli kanta baru dan produk penjagaan secara berkala. Kena jaga kebersihan kanta lekap dengan betul supaya tak timbul masalah mata. Sebaliknya, cermin mata mungkin lebih jimat selepas pembelian awal, kecuali korang perlu tukar kanta atau bingkai yang rosak.

Kak Tini faham bahawa kos adalah faktor penting dalam membuat keputusan. Walaupun kanta lekap mungkin lebih mahal daripada segi kos jangka panjang, Kak Tini anggap ia sebagai pelaburan untuk keselesaan dan kesihatan mata. Cermin mata pula lebih murah pada jangka panjang, tapi kadang-kadang kos tambahan diperlukan jika bingkai atau kanta rosak.

Pelaburan dalam Kesihatan Mata

Kak Tini anggap kanta lekap sebagai pelaburan dalam kesihatan mata Kak Tini. Dengan power mata yang tinggi, kanta lekap membantu kurangkan ketidakselesaan dan mencegah power naik cepat. Walaupun mungkin nampak mahal, Kak Tini rasa pelaburan ini berbaloi untuk pastikan Kak Tini boleh berfungsi dengan baik, sama ada di tempat kerja atau di rumah bersama keluarga.


Last but not least, keputusan antara pakai kanta lekap atau cermin mata adalah pilihan peribadi yang bergantung pada keperluan dan gaya hidup masing-masing. Kak Tini pilih kanta lekap sebab keselesaan, penampilan, dan manfaat kesihatan yang ditawarkannya. Namun, cermin mata juga ada tempatnya, terutama bila korang perlukan kemudahan dan keselamatan tambahan.

Yang paling penting, korang buatlah pilihan terbaik untuk kesejahteraan dan keselesaan diri korang. Kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan tersendiri. Dapatkan pandangan pakar sebelum membuat apa-apa keputusan tau. Macam ibu Kak Tini memang tak boleh pakai kanta lekap kerana bentuk matanya cekung. So, korang, please pastikan korang consult dulu dengan optometris yang bertauliah okay. Semoga pengalaman Kak Tini ini boleh bantu korang buat keputusan yang tepat untuk diri dan keluarga. Apa pun pilihan korang, pastikan korang selesa dan sihat!

Kalau korang nak beli kanta lekap, Kak Tini ada jual tau. Kak Tini jual Kak Tini pakai gituh. Dah lama juga Kak Tini pakai kanta lekap daripada Dsny Lens nih. So far, so good. Mata Kak Tini ni jenis sensitif, bukan semua kanta lekap Kak Tini boleh pakai. 


Dulu Kak Tini hanya boleh pakai kanta lekap Bausch + Lomb je. Kanta lekap Acuvue memang tak sesuai dengan mata Kak Tini, pakai je terus merah, sakit, pedih. However, since Bausch + Lomb susah nak dapat dan selalu sangat habis stok, optometris yang biasa Kak Tini consult cadangkan untuk guna kanta lekap Dsny Lense dari Korea nih. Since then, Kak Tini pakai dan masih teruskan hingga sekarang.

By the way, Kak Tini memang ambik yang ada warna sebab masa pakai kanta lekap yang clear, kadang-kadang tak sure kanta lekap tu ada kat mana. I meant terjatuh ke, dah terkebelakang bebola mata ke dan sebagainya. Kak Tini pernah tau korang, kanta lekap pergi kat sebalik mata! Aduh, jenuh lah dok urut mata. Kalau guna yang clear, Kak Tini risau tak dapat nak pastikan kedudukan kanta lekap tu, maklumlah, power tinggi.

Korang boleh klik kat sini kalau nak tengok design-design kanta lekap yang lain okay.

Thanks for reading everyone. Jumpa lagi di entri yang lain.

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo






Post a Comment

2 Comments

  1. MZ pakai contact lense since matriks (umur 18 thn), then masa PKP ari tu ie 2020 start pakai balik spec...and now dh pakai spec full time laaa...sbb pakai contact lense jd pening sbb dia cover rabun jauh jer...MZ plak if nak baca apa2 yg dekat, kena bukak spec

    ReplyDelete
  2. Memilih untu pakai cermin mata dari awal umur 16 tahun hingga sekarang.. Belum pernah lagi nak pakai Kanta Lekap ni..

    ReplyDelete