MISTERI RUMAH DI HUJUNG JALAN : EPISOD 2 : MALAM PERTAMA DI RUMAH BAHARU

Malam pertama aku kat rumah Abang Paan bermula dengan rasa yang biasa-biasa je. Tapi lepas apa yang jadi semalam dengan bunyi ketukan kat tingkap tu, hati aku tak rasa tenang. Lepas bangun pagi, aku turun ke dapur, dan Abang Paan dah sibuk masak breakfast. Bau telur goreng dan roti bakar memenuhi ruang rumah, tapi bau tu tak cukup nak hilangkan rasa seram yang aku rasa malam tadi.

“Bang, kau tak rasa pelik ke tidur kat sini?” Aku tanya sambil buat muka mengantuk, cuba provoke dia.

"Pelik apa pulak? Relax je la. Rumah baharu kan, maybe kau tak biasa lagi. Malam-malam kat sini memang sunyi sikit, tapi kau akan okay nanti,” dia jawab sambil senyum. Nampak rileks gila, macam tak ada apa-apa yang berlaku.

Aku cuba jugak nak ikut vibe Abang Paan yang chill tu, tapi still... ada sesuatu yang buat aku tak boleh nak settle down. Mungkin sebab rumah ni besar dan terasing. Setiap sudut macam ada cerita tersendiri. Kalau aku dengar betul-betul, macam ada bunyi halus dari tingkat atas, tapi aku buat tak kisah.

Petang tu, Abang Paan ada hal nak pergi, so aku kena tinggal kat rumah tu sorang-sorang. Katanya, dia ada meeting kat bandar, dan dia ajak aku keluar sekali, tapi aku malas. Lagipun, aku ingat nak explore sikit rumah ni, sebab banyak bahagian yang aku tak tengok betul-betul lagi.


Lepas Abang Paan keluar, aku jalan-jalan dalam rumah, tengok-tengok bilik-bilik lain. Ada satu bilik yang dia tak tunjuk masa aku sampai semalam. Bilik tu terletak kat hujung koridor, sebelah tangga naik ke loteng. Pintu bilik tu tertutup rapat, tapi tak berkunci. Masa aku pegang tombol pintu, ada rasa sejuk yang merayap kat kulit aku, macam ada angin dari dalam. Serius, bulu roma aku naik masa tu.

Aku tolak pintu perlahan-lahan. Bilik tu tak besar, ada satu katil kayu lama, almari buruk, dan cermin besar kat dinding. Dalam cermin tu, aku nampak refleksi aku, tapi rasa macam ada bayangan lain yang samar-samar kat belakang. Aku telan air liur dan terus keluar dari bilik tu, tak nak fikir bukan-bukan.

Masa aku tutup pintu, aku perasan satu benda yang buat aku tambah pelik. Ada bunyi halus dari tingkat atas. Bunyi orang berlari, tapi kaki dia macam... tak sentuh lantai. Perlahan je, tapi cukup untuk buat hati aku rasa tak selesa.

Malam tu, bila Abang Paan balik, aku cuba ignore apa yang aku rasa siang tadi. Kami makan malam macam biasa, sembang-sembang. Dia nampak rileks, tapi aku tak boleh nak tenang.

Masa nak tidur, aku decide untuk biar lampu bilik aku terbuka. Biasanya aku tak suka tidur dengan lampu terang, tapi malam ni lain. Rasa macam ada benda yang mengintai. Jam dah pukul 12 tengah malam, dan suasana makin sunyi. Hutan kat belakang rumah tu pun senyap je, tak ada bunyi cengkerik langsung.



Lepas sejam baring-baring kat katil, mata aku pun baru nak lelap, tiba-tiba tok, tok, tok.

Bunyi yang sama macam semalam, kat tingkap.

Aku terdiam, cuba dengar betul-betul. Kali ni bunyi tu lebih kuat, macam orang ketuk guna benda keras. Aku cuba ignore, tarik selimut sampai tutup kepala, tapi bunyi tu tak berhenti. Semakin lama, semakin kuat. Aku perlahan-lahan tarik selimut sikit, pandang ke arah tingkap. Langsir dah aku tutup rapat, tapi aku boleh nampak bayang-bayang kat luar tingkap. Bayang tu tak bergerak, tapi jelas ada seseorang... atau sesuatu di situ.

Masa tu, jantung aku berdegup laju gila. Aku tak tahu nak buat apa, cuma diam sambil berharap bunyi tu berhenti.

Tiba-tiba, lampu bilik terpadam.

Bilik tu jadi gelap gelita, dan bunyi ketukan tu berhenti. Aku duduk tegak, badan kaku, tak berani nak bergerak. Dari tingkap, aku dengar bunyi daun kering di luar, macam ada orang jalan melangkah pergi.
Esok paginya, bila aku cerita kat Abang Paan, dia cuma angkat bahu. "Mungkin wiring je. Rumah lama, barang lama."

Tapi aku tahu... benda yang aku dengar malam tadi bukan wiring.

Nantikan Episod 3: Bunyi Pelik Di Tengah Malam!

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo


Post a Comment

0 Comments