MISTERI RUMAH DI HUJUNG JALAN : EPISOD 3 : BUNYI PELIK DI TENGAH MALAM

Lepas kejadian lampu terpadam sendiri dan bayangan kat tingkap tu, hati aku makin tak tenang. Pagi tu aku duduk kat meja makan dengan Abang Paan, cuba buat muka rileks, tapi otak aku tak boleh berhenti fikir pasal apa yang terjadi malam tadi.

“Kau serius ke pasal bunyi tu? Mungkin angin je,” Abang Paan cakap sambil hirup kopi. Nampak selamba, macam tak ada apa-apa. Tapi aku tahu apa yang aku dengar. Bukan angin!

“Mungkin,” aku balas pendek, malas nak bertekak panjang-panjang. Aku tau, kalau aku cerita lebih-lebih pun, dia mesti takkan percaya. Tapi bayangan kat tingkap tu... mata aku takkan menipu.

Hari tu aku cuba tak fikir pasal benda seram. Aku sibukkan diri buat apa yang patut, kemas bilik, tengok-tengok taman belakang rumah. Abang Paan keluar lagi hari tu, katanya ada hal di bandar. Jadi, sekali lagi aku kena tinggal sorang-sorang kat rumah. Biasanya aku suka je ada masa sendiri, tapi dalam rumah ni, rasa sunyi tu lain macam. Sunyi yang... menyeramkan.

Petang tu, aku decide nak jalan-jalan kat kawasan sekeliling. Aku keluar rumah, tengok-tengok hutan kecil sebelah rumah tu. Lorong yang Abang Paan cakap semalam, yang katanya tak digunakan lagi, masih ada. Lorong tu nampak semakin gelap walaupun hari masih terang. Seolah-olah, hutan kat sebelah tu memang tak nak bagi cahaya masuk.


Aku tak berani nak masuk lebih jauh, so aku balik ke rumah. Matahari makin rendah, dan angin petang semakin kuat. Aku tutup pintu, dan perasan yang suasana dalam rumah ni menjadi makin senyap. Macam, tak ada langsung bunyi. Even bunyi angin kat luar pun tak kedengaran bila aku dah masuk dalam rumah.

Bila malam menjelang, aku perlu lebih berhati-hati. Aku cuba distract diri dengan menonton TV kat ruang tamu, tapi mata aku asyik teralih ke arah gambar hitam putih yang tergantung kat dinding. Gambar tu... entah kenapa makin lama makin nampak aneh. Mungkin aku je yang overthinking, tapi aku rasa macam ada perubahan kecil dalam gambar tu. Posisi orang dalam gambar tu macam… berubah.

Pukul 11 malam, aku naik ke bilik. Kali ni aku pastikan pintu bilik aku berkunci. Aku decide tak nak buka tingkap langsung, tak nak bagi peluang untuk benda-benda pelik kacau aku lagi. Lampu aku biar terbuka, tapi rasa tak sedap hati tu tetap ada. Makin sunyi, makin rasa macam ada ‘benda’ lain kat sekeliling.

Aku baring atas katil sambil scroll TikTok nak hilangkan rasa cuak. Masa aku tengah asyik scroll-scroll tu, tiba-tiba aku dengar bunyi.

Bunyi tapak kaki. Perlahan. Dari arah koridor luar bilik aku. Tok, tok, tok.

Aku berhenti scroll, dengar betul-betul. Bulu roma aku naik. Bunyi tu semakin dekat, perlahan-lahan bergerak ke arah bilik aku. Aku telan air liur, cuba tenangkan diri. “Mungkin Abang Paan balik,” aku bisik dalam hati.

Tapi bunyi tapak kaki tu tak berhenti kat pintu depan bilik aku. Ia lalu... dan terus menuju ke tangga. Yang peliknya, tak ada bunyi pintu utama dibuka pun masa dia balik. Jadi siapa yang jalan kat luar bilik aku ni?


Aku bangun perlahan-lahan dari katil, nak intai kat pintu. Tapi sebelum sempat aku pegang tombol pintu, ada bunyi lain. Kali ni bunyi lebih kuat. Bunyi sesuatu jatuh dari atas. Dari loteng!

Aku terdiam, kaku kat tempat aku berdiri. Loteng tu... dari awal aku datang, aku tak pernah tengok apa yang ada kat atas tu. Abang Paan pun tak pernah mention apa-apa pasal loteng tu. Tapi malam ni, bunyi dari atas tu jelas, macam ada benda yang berat dah jatuh. Dum!

Tak sampai seminit lepas tu, bunyi tapak kaki tadi datang balik. Kali ni lebih cepat, lebih keras, menuju balik ke arah bilik aku. Aku cepat-cepat berlari ke katil, tarik selimut, pura-pura tidur sambil berharap benda tu takkan masuk bilik.

Tapi tapak kaki tu berhenti betul-betul kat luar pintu bilik aku. Tak ada bunyi lagi. Sunyi.

Aku tunggu, tak berani bergerak. Jantung aku berdegup kencang, peluh mula keluar walaupun malam tu sejuk.

Tiba-tiba, pintu bilik aku... terbuka sendiri!

Nantikan Episod 4: Lorong Gelap di Sebelah Rumah



FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo


Post a Comment

0 Comments