KESEDARAN KESELAMATAN DALAM TALIAN: HINDARI JERAT PERDAYA SCAMMER

| KESEDARAN KESELAMATAN DALAM TALIAN: HINDARI JERAT PERDAYA SCAMMER | Assalamualaikum dan hai hai hai everything. Sambil-sambil buat editing ni, makcik teringat akan suatu perkara yang agak merungsingkan. Menerima message daripada scammer-wannabe memang tidak menyeronokkan. Lebih-lebih lagi apabila mereka menggunakan kata-kata yang sangat meyakinkan.  Sekiranya tersilap langkah, kita mungkin boleh terjerumus ke dalam jerat perdaya mereka.


Kebanyakan (boleh dikatakan semua) scammer biasanya mempunyai rangkaian network mereka sendiri. Data-data peribadi kita sangat mudah untuk diperolehi sekiranya ada pihak tidak bertanggungjawab yang sewenang-wenang menjadikannya sebagai aset untuk mereka beroleh keuntungan.

Dalam dunia serba moden sekarang, semua orang boleh mengaku mengenali kita dan melakukan pelbagai perkara asalkan apa yang mereka ingini dapat dikecap. Kadangkala, mereka sanggup mencemarkan nama seseorang dengan menghebohkan perkara yang belum tentu betul (seringkali ia direka sahaja).


Contohnya, baru-baru ini, makcik dikejutkan apabila adik seorang kenalan tiba-tiba telah dihebohkan di seantero dunia hujung-jari bahawa dirinya adalah WANTED. Dia sebenarnya telah menjadi penjamin untuk seseorang diterima bekerja. Namun, apabila individu itu melakukan sesuatu di syarikat tersebut, adik kenalan ini pula yang dihebohkan kerana mereka tidak dapat mencari individu tersebut.

See, bak kata pepatah, orang lain yang makan nangka, orang lain yang kena getahnya. Orang lain dituduh atau dipersalahkan atas perbuatan orang lain. Tuduhan yang tidak adil kerap berlaku. Kadang-kadang, orang yang tidak bersalah (tidak tahu-menahu) pula yang menerima akibat daripada tindakan buruk orang lain. Tak patut kan macam tu?

Sampai stressed out adik kenalan makcik tu dibuatnya tau. Oh ya, kalau korang pun berada dalam keadaan tertekan, meh baca kat sini cara nak kurangkan tekanan.

Justeru itu, sebagai pengguna internet yang bijak, setiap individu wajiblah mengetahui all of the do's and don'ts. Ala, macam yang MCMC selalu pesan tu, 'Tak Pasti Jangan Kongsi', ha, gitu.

Long story short, sekiranya, scammer-wannabe ni berterusan mengganggu, memang submit terus ke Malaysian Communications and Multimedia Commission, Cyberjaya dan Commercial Crime Investigation Department Royal Malaysia Police Bukit Aman la kesimpulannya.

Dalam era digital yang semakin maju ini, penipuan dalam talian semakin menjadi-jadi. Scammer semakin kreatif mencipta modus operandi baharu untuk memperdaya mangsa mereka. Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengetahui cara-cara untuk mengelakkan jerat scammer.


JANGAN MUDAH TERGODA DENGAN TAWARAN YANG BAGUS

Satu cara untuk mengelakkan penipuan dalam talian ialah jangan tergoda dengan janji hadiah atau tawaran yang terlalu bagus untuk menjadi kenyataan. Scammer sering menggunakan tawaran yang sangat menarik untuk menarik perhatian mangsa mereka. Kita hendaklah berhati-hati dan teliti dengan setiap tawaran yang diberikan.

Contoh tawaran yang sering diberikan oleh scammer ialah hadiah yang sangat besar atau tawaran untuk memenangi loteri. Kita mesti berhati-hati dengan tawaran seperti ini, kerana kebanyakan tawaran ini tidak realistik dan hanya bertujuan untuk menipu mangsa.

JANGAN MUDAH MEMBERI MAKLUMAT PERIBADI

Maklumat peribadi seperti nombor kad kredit, nombor telefon panduan, atau nombor akaun bank adalah maklumat yang sangat sensitif dan penting bagi kami untuk merahsiakannya. Oleh itu, jangan mudah memberikan maklumat peribadi kepada pihak yang tidak dikenali atau mempunyai keraguan.

Scammer sering meminta maklumat peribadi mangsa mereka dengan menggunakan teknik pancingan data (phishing) atau dengan menghantar e-mel atau mesej teks palsu yang mendakwa berasal dari bank atau syarikat yang anda bekerjasama. Mereka mungkin meminta mangsa memberikan maklumat peribadi seperti nombor kad kredit atau kata laluan, atas sebab untuk mengesahkan akaun atau untuk tujuan lain.

Kita mesti berhati-hati dengan mesej seperti ini, dan tidak mudah terpengaruh untuk memberikan perintah peribadi kita. Kita mesti ingat bahawa bank atau syarikat yang sah tidak akan meminta maklumat peribadi kita melalui e-mel atau mesej teks.


SEMAK IDENTITI PIHAK YANG MEMBUAT TAWARAN ATAU PERMINTAAN

Sebelum memberikan maklumat peribadi atau membuat transaksi, pastikan kita telah menyemak identiti pihak yang membuat tawaran atau permintaan. Kita mesti memastikan bahawa pihak itu benar-benar wakil syarikat atau institusi berkenaan.

Kita juga boleh menyemak komen atau ulasan daripada orang lain yang pernah berurusan dengan syarikat atau institusi berkenaan. Selain itu, kita juga boleh menghubungi pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai tawaran atau permintaan tersebut.

GUNAKAN ANTIVIRUS DAN FIREWALL BERKUALITI

Penting untuk kita pasang antivirus dan firewall yang berkualiti untuk melindungi komputer atau peranti telefon pintar kita daripada serangan virus atau perisian  malware. Antivirus dan firewall yang berkualiti boleh membantu menghalang akses daripada pihak yang tidak diingini kepada peranti kita.

JANGAN MUDAH TERBUAI EMOSI

Scammer sering menggunakan taktik yang cukup emosional untuk menipu mangsa mereka. Scammer akan membuat mangsa berasa takut, marah, atau tergesa-gesa untuk mengambil tindakan tertentu. Oleh itu, kita mesti cuba untuk tidak mudah terpengaruh dengan emosi dan bertenang dalam menghadapi situasi yang mencurigakan.


GUNAKAN KAEDAH PEMBAYARAN SELAMAT

Kita boleh menggunakan kaedah pembayaran selamat seperti kad kredit atau e-dompet yang sah dan boleh dipercayai. Kita mesti berhati-hati dengan tawaran yang meminta kita membayar sejumlah wang terlebih dahulu untuk memenangi hadiah atau tawaran yang diberikan. Scammer sering menggunakan taktik ini untuk menipu mangsa, dan selepas menerima wang yang diminta, mereka akan hilang tanpa memberikan ganjaran atau tawaran yang dijanjikan.

BERHATI-HATI APABILA MENGGUNAKAN RANGKAIAN WI-FI AWAM

Kita mesti berhati-hati apabila menggunakan rangkaian Wi-Fi awam, seperti di kafe atau lapangan terbang. Scammer sering mencipta rangkaian Wi-Fi palsu yang kelihatan seperti rangkaian Wi-Fi awam dan menggunakan rangkaian tersebut untuk mencuri maklumat peribadi daripada mangsa.

Oleh itu, kita harus sentiasa memastikan bahawa kita menggunakan rangkaian Wi-Fi yang sah, dipercayai, dan mengelak daripada memasukkan maklumat peribadi atau membuat transaksi kewangan yang sensitif apabila menggunakan rangkaian Wi-Fi awam.

Kesimpulannya, mengelakkan jerat scammer adalah penting untuk melindungi diri kita daripada penipuan dalam talian. Kita mesti berhati-hati dan teliti tentang sebarang tawaran atau permintaan yang dibuat, dan pastikan tawaran atau permintaan itu benar-benar sah dan boleh dipercayai. Kita juga mesti merahsiakan maklumat peribadi dan menggunakan kaedah pembayaran yang selamat.


SAY NO TO SCAMMER!

By the way, rasa nak sambung berkenaan peribahasa pulak. Ajom kita sambung balik.

Peribahasa merupakan ungkapan popular yang menggabungkan perkataan dan frasa yang bersifat metafora atau simbolik. Ia memainkan peranan yang penting dalam masyarakat kita terutamanya dalam kalangan orang Melayu. Peribahasa digunakan secara kiasan atau sindiran untuk menyampaikan nasihat atau amaran.

Kemunculan peribahasa tercetus apabila masyarakat Melayu menyedari betapa sukarnya untuk menasihati atau memarahi orang lain secara langsung tanpa menyinggung perasaan mereka. Bait-bait  peribahasa sarat dengan makna tersirat yang perlu dirungkai  mengikut fungsi dan situasi.  

Menurut Arifin Nur (dalam Ishak Ramly:1990) peribahasa diklasifikasikan kepada lima iaitu:
1. Perumpamaan.
2. Bidalan.
3. Pepatah.
4. Perbilangan.
5. Simpulan bahasa.

Peribahasa turut memainkan peranan penting dan diterima secara meluas dalam mengekalkan budaya serta tradisi. Keadaan ini membantu peribahasa untuk kekal relevan dan popular buat generasi akan datang.

Seronok tau belajar peribahasa, sambil kita berborak pun boleh guna. Sejuk je telinga dengar.
Team possible, marilah kita sama-sama memartabatkan bahasa dengan menjadi seorang pencinta bahasa yang sentiasa cakna dengan apa jua perubahan. Aja aja fighting.

Muah ciked.

Hartini The Ghostwriter
360 creativity at your utmost priority

#engagement #media #copywritingservices #copywriter #copywriterforhire #content #startnow #connections #connectingpeople #ghostwriter #ghostwritermalaysia #kbba9 #penulisupahan #servismenulis #penuliskonten #penulishantu #kelabbloggerbenashaari #hartinighostwriter #ghostwriterforhire #jomkahfi #offshore #team #creativity #resume #transcription #transcriptionservices #subtitles #transcriber

xoxo

Post a Comment

10 Comments

  1. posting yang sangat bermanfaat. memang kena sentiasa berhati2 sekarang ramai betul scammer. - bae roslan

    ReplyDelete
  2. Scammer sekarang ni bijak2 belaka. Takut sekarang. Macam2 boleh jadi. Kena extra careful

    ReplyDelete
  3. Tips berjaga-jaga yang sangat berguna. Sebagai seorang pengguna kad kredit, saya cukup teliti dan berhati-hati apabila menggunakan komputer dan internet.

    ReplyDelete
  4. geram juga setiap kali baca mondus operasi scammer ni kan.. apapun plg penting jangan mudah utk kongsikan maklumat peribadi

    ReplyDelete
  5. Thanks for sharing this, nowdays memang there are all sorts of scams so got to be aware and careful

    ReplyDelete
  6. Skarang ni kes scammer memang menjadi-jadi, so semua orang kena aware dan jangan sampai terperangkap dengan kata-kata dan cara para scammers yang licik.

    ReplyDelete
  7. Memang banyak kena hati2, no phone saya pun dah bbrp kali scammer call, belum lagi cerita whatsapp dan telegram kena hack. Aduh

    ReplyDelete
  8. Banyak betul scammer sekarang kan.Macam macam cara dorang buat untuk perdaya kita. So memang kena extra hati hati

    ReplyDelete
  9. Semua ni good tips kan.. and awareness ni sangat penting for all, and we need to be vigilant too kan! 🥰

    ReplyDelete
  10. Thanks so much for sharing this useful informative info here, absolutely helpful for us all to prevent being scammed . Cheers SiennyLovesDrawing

    ReplyDelete