DESTINASI PERCUTIAN BEST SEMPENA CUTI SEKOLAH : 8 DESTINASI YANG SERIUS BERBALOI

Cuti sekolah datang lagi! Masa untuk bawa anak-anak berjalan-jalan, releasekan tension daripada kerja dan buku sekolah. Tapi, tak semestinya korang kena pergi tempat-tempat yang sesak atau mahal untuk dapatkan percutian yang best. Ada banyak destinasi di Malaysia yang menarik, bajet-friendly, dan yang paling penting, tak ramai orang tahu! Jom, Kak Tini kongsi beberapa tempat yang sesuai untuk korang bawa keluarga masa cuti sekolah nanti. Siap sedia, ya!

DESTINASI BAJET-FRIENDLY DI MALAYSIA

Taman Negeri Royal Belum, Perak

Haa, kalau korang suka alam semula jadi, Taman Negeri Royal Belum adalah satu tempat yang wajib korang pergi. Taman ni memang lain dari yang lain sebab hutan hujan dia lebih tua daripada Amazon! Kat sini, korang boleh naik bot sambil menikmati keindahan tasik dan air terjun, tengok haiwan liar macam gajah, dan kalau bertuah, boleh nampak bunga Rafflesia yang sangat jarang ditemui.

Bayaran masuk: RM10 (dewasa)

Aktiviti best:
1) Naik bot pusing tasik, tengok air terjun.
2) Trekking dalam hutan untuk tengok flora dan fauna unik.
3) Bergambar dengan bunga Rafflesia yang rare.

Kak Tini suka tempat ni sebab korang dapat pengalaman "back to nature" yang tak ternilai, tapi pada masa yang sama tak perlu belanja besar. Kalau nak lebih adventure, korang boleh cuba bermalam kat kem yang ada di tengah hutan. Memang sesuai untuk ajar anak-anak tentang alam semula jadi dan kepentingan menjaga hutan kita.


Pantai Tusan, Miri, Sarawak

Kalau korang suka pantai tapi nak elak tempat yang sesak, boleh cuba pergi Pantai Tusan di Miri. Pantai ni terkenal dengan batu yang berbentuk macam kuda laut. Lagi satu, kat sini ada fenomena alam yang dipanggil 'blue tears'. Pada waktu malam, air laut bercahaya sebab ada plankton. Memang nampak magical!

Bayaran masuk: Percuma

Aktiviti best:
1) Menikmati sunset sambil tengok batu kuda laut.
2) Tunggu malam untuk tengok ‘blue tears’.
3) Bersantai di pantai yang tak ramai orang.

Kalau korang nak tempat yang tenang, Pantai Tusan ni memang perfect untuk bersantai. Bukan saja cantik, tapi udara dia pun segar dan sesuai untuk recharge minda yang penat. Kalau korang nak bawak anak-anak, bawalah tikar dan makanan untuk berkelah sambil tengok sunset, pemandangan dia memang lain daripada yang lain.



Bukit Gambang Safari Park, Pahang

Untuk korang yang suka haiwan, tapi nak pengalaman yang tak terlalu sibuk, Bukit Gambang Safari Park patut masuk dalam list! Taman safari ni ada haiwan macam singa putih, harimau, zirafah, dan korang boleh tengok mereka dari jarak dekat. Paling best, ada safari malam. Bayangkan tengok singa berkeliaran waktu malam, memang thrill!

Bayaran masuk: RM28 (dewasa), RM18 (kanak-kanak)

Aktiviti best:
1) Naik safari untuk tengok haiwan liar.
2) Tengok safari malam, time ni haiwan-haiwan aktif.
3) Ambil gambar dengan zirafah dan singa putih.

Kalau korang rasa dah bosan bawa anak-anak ke zoo yang biasa, safari malam di sini memang idea yang fresh. Anak-anak pasti seronok sebab dapat tengok haiwan yang aktif waktu malam, dan suasana dia pun lebih tenang berbanding zoo biasa. Jangan lupa kamera untuk tangkap gambar-gambar haiwan liar yang jarang kita dapat tengok dekat-dekat!


Pantai Senok, Kelantan

Pantai ni memang tak ramai orang tahu, tapi serius cantik. Pantai Senok ada barisan pokok-pokok ru yang membuatkan tempat ni nampak eksotik. Kalau korang suka tempat yang chill, sesuai untuk lepak-lepak sambil berkelah, tempat ni memang win. Nak ambil gambar Instagram pun cantik!

Bayaran masuk: Percuma

Aktiviti best:
1) Berkelah sambil menikmati angin laut.
2) Ambil gambar kat kawasan pokok ru yang unik.
3) Tunggu sunset, pemandangan memang mantap.

Pantai Senok ni ibarat hidden gem Kelantan, korang akan rasa macam berada di luar negara dengan barisan pokok-pokok ru yang tinggi menjulang. Pantai dia pun bersih, dan tak terlalu ramai orang, so korang boleh betul-betul relax sambil tengok anak-anak main pasir.



Muzium Padi, Alor Setar, Kedah

Kalau korang nak cuti yang lebih santai dan nak anak-anak belajar sesuatu yang baru, korang boleh cuba ke Muzium Padi di Kedah. Kat sini, korang boleh belajar macam mana proses penanaman padi, dari tradisional sampai moden. Ada mural besar yang tunjukkan pemandangan sawah padi dari puncak Gunung Keriang, memang cantik!

Bayaran masuk: RM5 (dewasa), RM2 (kanak-kanak)

Aktiviti best:
1) Tengok proses penanaman padi. 
2) Lihat mural 360 darjah yang besar.
3) Ambil gambar dengan view sawah padi.

Selain menjadi destinasi yang menarik, Muzium Padi ni tempat yang bagus untuk bagi exposure kepada anak-anak tentang cara hidup kampung dan pentingnya makanan asas kita. Mural 360 darjah tu pun sangat menarik, korang rasa macam berdiri tengah-tengah sawah padi dengan pemandangan yang luas. Bagus untuk trip yang santai dan mendidik.


Kampung Budaya, Sarawak

Kalau korang nak tengok pelbagai budaya dalam satu tempat, Kampung Budaya Sarawak ni pilihan yang tepat. Korang boleh tengok rumah tradisional dari pelbagai suku kaum di Sarawak, dan ada persembahan kebudayaan yang menarik. Tempat ni bukan saja best untuk belajar, tapi sangat Instagrammable.

Bayaran masuk: RM60 (dewasa), RM30 (kanak-kanak)

Aktiviti best:
1) Melawat rumah-rumah tradisional setiap suku kaum.
2) Tengok persembahan kebudayaan.
3) Mempelajari adat dan cara hidup etnik Sarawak.

Tempat ni bukan saja memberi peluang untuk mengenali budaya Sarawak, tapi juga menghidupkan semangat kekeluargaan bila korang belajar dan berhibur bersama-sama. Anak-anak pasti teruja tengok rumah panjang dan persembahan kebudayaan. Sambil belajar, sambil explore suasana kampung yang unik.

Pulau Sembilan, Perak


Pulau yang tak ramai orang tahu ni memang sesuai untuk korang yang suka adventure. Pulau Sembilan terkenal dengan fenomena 'blue tears' yang jarang berlaku. Selain tu, pulau ni sangat sesuai untuk aktiviti snorkeling dan diving. Air dia jernih, pantai dia cantik, memang tempat yang tenang dan kurang orang.

Bayaran masuk: Percuma, tapi pakej bot sekitar RM50-RM100 seorang

Aktiviti best:
1) Snorkeling dan diving.
2) Tengok 'blue tears' pada waktu malam.
3) Mandi pantai dan berkelah.

Pulau ni ibarat syurga tersembunyi untuk korang yang nak rasa macam percutian private. Bukan selalu dapat tengok fenomena blue tears, jadi kalau korang nak pengalaman yang rare, inilah tempatnya. Selain tu, pantai kat sini sangat bersih dan airnya jernih, sesuai untuk korang relax sambil tengok anak-anak main air.


Hutan Simpan Kekal Sungai Menyala, Negeri Sembilan

Untuk korang yang nak rasa dekat dengan alam, tapi tak nak tempat yang sesak, korang boleh cuba Hutan Simpan Kekal Sungai Menyala. Hutan ni sangat tenang, korang boleh buat trekking atau sekadar nikmati udara segar. Kat sini juga ada pelbagai tumbuhan dan haiwan liar yang unik.

Bayaran masuk: Percuma

Aktiviti best:
1) Trekking dalam hutan yang tenang.
2) Belajar tentang tumbuhan dan haiwan tempatan.
3) Bersantai sambil hirup udara segar.

Hutan ni memang sesuai untuk korang yang sukakan aktiviti outdoor tapi dalam suasana yang lebih damai. Tak perlu risau tentang ramai orang atau kawasan yang komersial, kat sini korang boleh betul-betul escape dari hiruk-pikuk bandar. Korang pun boleh ajar anak-anak tentang pentingnya menjaga alam sekitar.



Dengan pilihan destinasi yang jarang dikunjungi ni, korang tak perlu lagi risau tentang bajet besar atau tempat yang penuh sesak. Semua tempat yang Kak Tini senaraikan ni memang sesuai untuk percutian keluarga yang santai, seronok, dan pastinya tak memerlukan belanja yang tinggi. So, jom rancang destinasi untuk dituju sepanjang cuti sekolah anak-anak korang sekarang!

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo


Post a Comment

0 Comments