CARA MENJADI PENGURUS PROJEK YANG BERJAYA

Assalamualaikum dan hai hai hai everything... memilih untuk menjadi pengurus projek adalah pilihan kerjaya yang mencabar namun memuaskan... untuk pengetahuan semua, pengurus projek ialah seseorang yang menyatukan pasukan dan perlu memiliki pelbagai kemahiran... pengurus projek mengemudi kapal ke arah yang betul, memotivasikan pasukan dan membantu mereka mencapai keputusan yang lebih besar...

Pengurus projek perlu memantau kemajuan, memastikan tarikh akhir diikuti dan mengekalkan komunikasi berterusan dengan pihak atasan, pelanggan dan pasukan yang mereka uruskan... tak mudah ya untuk menjadi seorang pengurus projek... oleh itu, kemahiran kepimpinan dan komunikasi yang kuat adalah dua sifat penting bagi menjadi seorang pengurus projek yang berjaya... basically, secara keseluruhan, terdapat 6 kualiti yang mesti ada untuk menjadi seorang pengurus projek yang hebat...


1) KOMUNIKASI


Tidak kira dalam industri apa pun yang korang ceburi, komunikasi ialah kemahiran yang penting... apabila ia melibatkan perihal pengurusan projek, isu komunikasi adalah antara masalah yang paling biasa berlaku... maklumat hilang, tarikh akhir projek kurang dijelaskan, ahli pasukan gagal memahami strategi pasukan, pendek kata macam-macam lah boleh berlaku yang seterusnya boleh mengakibatkan kegagalan projek... jadi, apa yang paling penting adalah cara bagaimana maklumat disampaikan dan ia perlulah unik agar mudah untuk memikat hati ahli pasukan untuk bekerjasama...

Apabila berbicara tentang komunikasi berkesan, adalah penting untuk kita ingati bahawa sekiranya terlalu banyak maklumat disampaikan dalam satu-satu masa, kebarangkalian untuk penyampaiannya kurang memberi impak mungkin berlaku... korang perlu menyatakan idea secara ringkas dan pada masa yang sama, memastikan pasukan korang mempunyai semua maklumat yang mereka perlukan...

Struktur juga penting dalam hal komunikasi... pastikan korang memberikan arahan beserta langkah demi langkah kepada pasukan korang pada bila-bila masa tatkala korang menyampaikan sesuatu, dan bukannya memberi maklumat secara membosankan... kreatif sikit okay...

2) PENGURUSAN PROSES DAN JANGKAAN


Pasukan yang berjaya ialah pasukan yang tahu apa jangkaan pihak atasan mereka... mereka sedar akan semua langkah yang perlu diikuti dan cara melaksanakan tugas yang diberikan kepada mereka... sekiranya korang tidak menerangkan matlamat projek dan cara untuk sampai ke sana, maka pasukan korang tidak akan dapat memberikan hasil yang diingini... ingat tu...

Proses yang perlu dipatuhi oleh pasukan korang hendaklah diselaraskan dan digariskan dengan jelas lebih-lebih lagi berkenaan tarikh akhir projek... yelah, kan melibatkan client... jadi, memang kena tegas dalam hal ni tau... pengurus projek yang baik menetapkan tarikh akhir yang sangat jelas dan memastikan pasukan projek mempunyai sumber yang mereka perlukan untuk memenuhinya...


3) PERSEDIAAN MINDA UNTUK BELAJAR PERIHAL BARU


Dalam persekitaran yang sangat kompetitif, setiap orang perlu belajar dan meningkatkan kemahiran secara berterusan... inilah sebabnya kenapa korang perlu menyediakan minda untuk belajar perihal baru... perihal ini akan membantu pasukan dan syarikat korang untuk kekal berdaya saing, malah ia juga akan menjadikan korang pemimpin yang lebih baik... bukan senang ye nak jadi pemimpin ni... kita kena sentiasa memastikan yang kita sentiasa belajar dan mengambil-tahu akan perkembangan teknologi di sekeliling kita secara amnya...

Sebagai pengurus projek, tugas korang adalah untuk mengetahui arah aliran dan kaedah baharu dalam industri korang, ni antaranyalah... kalau korang nak tahu, pengurus projek yang tidak sentiasa meningkatkan peranan mereka dan mengembangkan pasukan mereka akhirnya bekerja menentang pertumbuhan syarikat tanpa disedari...

4) KERJA BERPASUKAN


Pengurus projek yang hebat boleh menggunakan kekuatan setiap ahli pasukan dan mencapai hasil dengan mencari keharmonian yang membolehkan semua orang menjadi diri terbaik mereka... korang perlu menjadi pendengar yang baik untuk mencari kekuatan tersebut... mendengar ialah alat yang sangat berkuasa untuk memastikan pasukan korang mencapai keputusan yang hebat... sebenarnya, terdapat ramai pemimpin di luar sana yang memberi tumpuan kepada memberi arahan dan memberitahu orang apa yang perlu dilakukan tetapi tidak dapat mendengar dengan teliti pasukan di sekeliling mereka...

Sebaliknya, apabila mendengar dengan teliti, korang akan dapat memberikan arahan yang diperibadikan... hasilnya, ahli pasukan akan bertindak balas dengan lebih baik terhadap arahan  korang... yeay!... menggalakkan pasukan korang mengembangkan idea adalah sangat penting... pasukan korang perlu tahu samada usaha mereka adalah selaras dengan kehendak projek atau tidak... beri mereka maklum balas dan pujian sekali-sekala... barulah seronok mereka bekerja nanti... cubalah!...

ELAKKAN PENUMPUAN KEPADA HASIL YANG BURUK SAHAJA! 


5) KEPIMPINAN YANG TEGUH


Menguruskan projek boleh jadi sangat mencabar dan memberi tekanan... percayalah, pada satu-satu masa, akan ada ketikanya korang tidak akan mendapat jawapan kepada persoalan yang berlegar di minda... BUNTU...  walau bagaimanapun, sebagai pengurus projek, koranglah yang perlu bertindak... korang perlu kekal tenang dan fokus... kiranya korang memang tak boleh la cepat melatah... sekiranya pada waktu genting, korang masih dapat kekal tenang dan selesa, korang akan menjadi sumber motivasi untuk pasukan korang... pasukan korang akan jadikan korang sumber inspirasi dan akan cuba sedaya upaya untuk tidak mengecewakan korang... 

PEMIMPIN YANG KUAT AKAN MENGHASILKAN PASUKAN YANG KUAT...

6) MENGIKUTI ARUS PERDANA


Pengurus projek yang hebat perlu mengikuti aliran dalam teknologi dan mengetahui alat serta applikasi terbaik yang tersedia dalam industri mereka... contohnya, sejak pandemik bermula, alat penyumberan luar perisian menjadi keperluan untuk pengurus produk, manakala alat seperti penyemak trafik tapak web pula boleh menjadikan hidup korang lebih mudah dengan menyediakan analitik berguna kan...

Korang boleh belajar cara melaksanakan teknologi baharu yang boleh meningkatkan produktiviti pasukan dengan mengikuti perkembangan terkini... selain itu, korang juga boleh mencipta kelebihan daya saing yang diingini dan seterusnya membawa kebaikan kepada perkembangan korang sebagai individu juga kepada syarikat...

JADI, DAH BERSEDIA UNTUK MENJADI PENGURUS PROJEK YANG BERJAYA?

KURSUS YANG SESUAI DIPELAJARI





Makcik belajar secara online kat platform ni... ada beberapa kursus yang makcik ikuti... ada kursus percuma dan juga berbayar daripada sijil hinggalah ke diploma... korang boleh recce dulu tengok mana yang berkenan di hati... untuk permulaan, boleh je kalau korang belajar kursus yang percuma... then, bila dah rasa okay, terpulanglah kat korang nak upgrade ke premium or nak stay guna yang free account tu... 


KENAPA MAKCIK SUKA BELAJAR ONLINE?


1) Kita tentukan sendiri masa belajar.
2) Boleh belajar di mana-mana.
3) Bila-bila masa boleh pause dan ulang pembelajaran.
4) Takde sapa-sapa nak push.


All the best okay... ingat, belajar ni memang sampai ke akhir hayat kita kena buat... tak kisahlah dalam bidang apa, yang penting ia memberikan manfaat kepada diri, keluarga, agama dan negara... so, teruskan belajar ya... till then, take care, see you around...selamat belajar ya...

xoxo

Tini Alif

20 years of experience within the technical, manufacturing and services environment. Assists brands and companies to achieve their targeted and potential customer through writing service such as article writing, copywriting, ghostwriting, manuscript writing, technical writing, content marketing and translation amongst others. Interested to collaborate? Email: hartini.hussain.work@gmail.com or WhatsApp at +601154054677

Post a Comment

Previous Post Next Post