CARA MENULIS RESUME YANG MENYERLAH LALU DIPANGGIL UNTUK TEMUDUGA

| CARA MENULIS RESUME YANG MENYERLAH LALU DIPANGGIL UNTUK TEMUDUGA | Assalamualaikum dan hai hai hai everything. Sekarang ni, tak mudah untuk mencari kerja betul tak gais? Kerja tetap ke, kerja separuh masa ke, kerja sambilan ke sama je sukarnya. Makcik sendiri pun kadangkala, ada juga cuba-cuba hantar resume untuk beberapa jawatan yang makcik minat. Tapi, itulah dia, kita memburu pekerjaan yang sama kan.

Kebiasaannya, apabila kita telah menghantar ratusan resume, proses menunggu tu memang perit. Bagai menantikan bulan yang jatuh ke riba. Namun, langsung tiada jawapan atau sekiranya bernasib baik, hanya menerima sekelumit balasan atau panggilan balik daripada syarikat yang kita mohon. Haaa, betul tak? Siapa pernah lalui? Sep sikit!


Korang pernah terfikir tak bagaimanakah caranya untuk membuatkan bakal majikan atau lebih tepat lagi, para recruiter atau talent acquisition staff untuk menyedari kewujudan resume kita? Okay, first thing first, setiap jawatan kerja biasanya menerima anggaran dalam 250 permohonan. 2% hingga 3% daripada ini akan dijemput untuk temuduga. Kejayaan kita untuk dipanggil temuduga berlingkar di satu perkara iaitu resume.

Walaupun dengan kemahiran dan pengalaman yang betul, menulis resume yang menonjol tidaklah semudah yang disangka. Oleh itu, kita perlu sentiasa memperbaiki resume kita agar sentiasa selari dengan keperluan industri dan pasaran kerja. Ajom kita teruskan pembacaan.

APAKAH RESUME?


Resume ialah dokumen rasmi yang digunakan oleh pemohon untuk memohon pekerjaan. Dokumen ini memberikan maklumat tentang latar belakang pendidikan, kelayakan profesional, pengalaman kerja, kemahiran dan maklumat berkaitan yang perlu diketahui oleh bakal majikan korang. Matlamat keseluruhan resume adalah untuk meringkaskan dan menunjukkan kepada pengurus pengambilan pekerja tentang potensi korang dan mengapa korang adalah calon yang tepat untuk jawatan tersebut.


APA YANG DICARI OLEH PENGURUS DALAM RESUME?


Sebenarnya tidak ada jawapan yang lengkap untuk soalan ini. Ini kerana ia bergantung kepada perkara yang dicari oleh pengurus pengambilan itu sendiri. Selain itu, setiap jawatan akan mempunyai keperluan yang berbeza. Itulah sebabnya resume korang perlu disesuaikan dengan setiap jawatan baharu yang korang mohon.

Usah putus asa sekiranya korang rasa yang korang tidak berpeluang kerana kita tidak tahu apa yang dikehendaki oleh perekrut atau pengurus pengambilan pekerja. Terdapat kemahiran, kelayakan dan pengalaman kerja penting yang mereka perlukan untuk menandakan senarai yang mereka ada bagi menentukan sama ada korang adalah calon yang mungkin sesuai. Walau bagaimanapun, apa yang korang perlu tahu ialah sebahagian besar perekrut akan membaca resume yang menceritakan kisah perkembangan kerjaya pemohon. Format yang betul akan menunjukkan dari mana korang berasal dan bagaimana jawatan masa lalu telah membawa korang kepada pekerjaan yang korang mohon sekarang.

APA YANG PERLU ADA DALAM RESUME?


Tidak kiralah korang baru memasuki pasaran kerja atau telah bekerja selama bertahun-tahun sebagai seorang profesional, godaan untuk memasukkan semua yang telah korang lakukan pasti akan hadir. Tetapi ini tidak perlu, halaman cerita profesional korang akan memberikan tanggapan yang salah. Perkara utama adalah untuk memastikannya pendek dan masukkan beberapa perkara penting iaitu:
1) Butiran pengenalan diri.
2) Sijil, anugerah, kepujian dan keahlian profesional.
3) Latar belakang pendidikan.
4) Sejarah pekerjaan.
5) Kemahiran.
6) Pernyataan ringkasan.
7) Pencapaian profesional utama.


10 TIPS PATUT BUAT UNTUK RESUME MENYERLAH


✅ 1️⃣ Sertakan pautan ke halaman LinkedIn korang, laman sesawang atau Profil Awam Alison. Ini memberikan rangsangan yang positif dalam permohonan korang.
✅ 2️⃣ Gunakan alat seperti Pembina Resume Alison untuk menjadikan resume korang kelihatan tersusun dan profesional. Ini akan menyerlahkannya di kalangan yang lain.
✅ 3️⃣ K.I.S.S (Keep It Super Simple): Pastikan ia singkat dan ringkas. Dua muka surat adalah panjang ideal.
✅ 4️⃣ Gunakan format ringkas untuk resume korang. Fail Word atau PDF diterima dan mudah diakses oleh semua orang. Tidak semua syarikat akan mempunyai perisian terkini untuk membuka dan membaca jenis format lain.
✅ 5️⃣ Buat resume tersuai untuk setiap permohonan kerja. Ini memastikan tumpuan korang tertumpu pada kemahiran kerja khusus yang dicari dan menyatakan minat dan keterujaan korang untuk menjadi sebahagian daripada pekerja syarikat.
✅ 6️⃣ Elaborate pencapaian korang dan jangan hanya memberikan pernyataan generik macam boleh bekerja secara berpasukan. Tambah berat pada kebolehan korang dengan membuat kenyataan seperti "menyumbang kepada pasukan kerja dalam memenangi bidaan projek $10 juta".
✅ 7️⃣ Serlahkan pengalaman kerja korang yang paling relevan. Resume korang harus menunjukkan bagaimana kemahiran, pengalaman dan pencapaian yang korang miliki akan membantu korang melaksanakan peranan yang dipohon.
✅ 8️⃣ Senaraikan kemahiran insaniah korang. Berikan contoh tempat dan cara korang menggunakan kemahiran ini dalam perjawatan korang sebelum ini.
✅ 9️⃣ Lakukan pemeriksaan ejaan dan tatabahasa menggunakan alatan seperti Grammarly atau Hemingway. Ulangi latihan ini sekali lagi sebelum menghantar resume kepada pihak syarikat.
✅ 🔟 Sertakan sekurang-kurangnya dua rujukan dan pastikan korang telah meminta mereka menjadi rujukan korang agar mereka bersedia untuk kemungkinan panggilan dan telah membuat nota tentang perkara yang hendak dikatakan.



❌ 10 LARANGAN DALAM MENULIS RESUME


❌ 1️⃣ Jangan sertakan butiran peribadi seperti status perkahwinan atau bilangan anak korang (jika ada).
❌ 2️⃣ Jangan sembunyikan jurang dalam resume korang. Sekiranya korang berbuat demikian, mereka mungkin mendapat tanggapan bahawa ada sesuatu yang korang tidak beritahu mereka. Korang juga mungkin perlu menjelaskan perkara ini dalam temu bual secara bersemuka.
❌ 3️⃣ Jangan gunakan teks berwarna, saiz fon yang berbeza, lorekan, tulisan condong, garis bawah, kotak atau grafik. Jika korang seorang pereka grafik, then, it  should be okay sebab portfolio korang akan menunjukkan kesenian dan kemahiran korang.
❌ 4️⃣ Jangan salin dan tampal huraian kerja daripada iklan ke resume korang. Gunakan cara kreatif untuk mengatakan perkara yang sama.
❌ 5️⃣ Jangan keterlaluan. Ini termasuklah panjang resume dan maklumat yang ditambahkan. Korang juga tidak boleh menonjolkan diri secara berlebihan.
❌ 6️⃣ Jangan gunakan pernyataan dan frasa klise. Jika perlu, pastikan ia berkaitan dengan industri dan peranan yang korang mohon.
❌ 7️⃣ Jangan masukkan hobi atau minat yang tidak berkaitan melainkan korang memohon kerja dengan syarikat yang membangunkan PlayStation dan merupakan pemain yang benar-benar meminati dan bermainan permainan tersebut.
❌ 8️⃣ Jangan masukkan frasa negatif atau tekankan kemahiran yang korang tidak ada atau perkara yang korang tidak boleh lakukan.
❌ 9️⃣ Tidak mengasingkan bahagian maklumat penting dengan kukuh. Ia tidak mesra pembaca. Sebaliknya, pecahkan teks dengan jarak, nombor atau tanda titik.
❌ 🔟 Jangan senaraikan gaji semasa atau jangkaan korang. Terdapat masa dan tempat untuk segala-galanya dan resume korang bukanlah tempatnya.


Macam mana? Ada dapat sedikit input tak? Makcik harap korang akan mengaplikasikan maklumat yang makcik berikan sebaik-baiknya. Semoga kita semua berjaya mendapat kerja idaman yang sentiasa mendekatkan diri kita kepadaNya. All the best!

xoxo

Post a Comment

0 Comments