CARA CAIRKAN KAHAK DALAM PARU-PARU


Pernah tak korang rasa rasa tekak penuh dengan kahak, sampai nak bernafas pun rasa macam tersekat-sekat? Memang rimas, kan? Kadang-kadang kita rasa macam tekak tersumbat, nak batuk pun tak boleh keluar semua. Kalau tak buat apa-apa, boleh sampai sesak nafas jadinya! Jangan risau, kali ni Kak Tini nak kongsi cara-cara yang simple untuk korang cairkan kahak dalam paru-paru. Tak payah pergi klinik atau farmasi, semua boleh settle kat rumah je. Jom kita tengok apa yang kita boleh buat untuk rasa lebih selesa! Let’s go!

APAKAH KAHAK DAN KENAPA IA TERJADI?

Okey, sebelum kita masuk bab cara nak cairkan kahak, jom faham dulu apa sebenarnya kahak ni. Kahak ni sebenarnya lendir tebal yang dihasilkan oleh saluran pernafasan kita. Fungsi dia ibarat macam pengawal keselamatan jugalah – untuk perangkap habuk, bakteria, dan kuman yang cuba masuk jauh ke dalam paru-paru. Tapi apabila kita mengalami batuk, jangkitan selsema, atau ada alergi, kahak akan jadi lebih pekat dan banyak. Timbulah rasa tak selesa, tekak pun rasa berlendir dan nafas jadi macam tersekat. Ada juga yang cakap, macam rasa ada something tersekat kat tekak tu, kan?

Tapi, korang jangan risau! Ada banyak cara senang yang korang boleh cuba untuk hilangkan rasa tak selesa ni. Kahak ni normal je, semua orang pun pernah rasa. Yang penting, kita tahu cara nak handle dengan betul.

Cara Mudah Cairkan Kahak Di Rumah

Minum Air Suam Banyak-Banyak

Ni cara paling senang dan tak perlukan bajet besar – air suam! Minumlah banyak air suam, sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Air suam ni macam magic – dia boleh cairkan kahak dalam paru-paru dan buat ia lebih mudah keluar masa kita batuk. Kalau bosan minum air kosong, korang boleh tambah hirisan lemon atau halia untuk rasa yang lebih segar. Lagi best kalau minum air suam dengan lemon tu, rasa macam kat spa! Selain tu, halia juga boleh bantu legakan tekak yang gatal. Senang je kan, sambil minum sambil relax!



Guna Pelembap Udara

Udara kering boleh buatkan kahak jadi lebih pekat, sebab tu kalau korang letak humidifier dalam bilik, ia boleh menjadi solution yang bagus. Humidifier ni boleh tambah kelembapan dalam udara, jadi nak bernafas pun jadi lebih senang. Kalau korang tak ada humidifier, tak payah susah hati. Boleh je letak semangkuk air panas dalam bilik atau gantung tuala basah dekat kipas. Simple je, kan? Tak payah keluar modal pun! Udara lebih lembap, kahak pun lebih senang cair. Takdelah rasa macam tinggal kat padang pasir!



Penyedutan Wap

Yang ni petua orang lama tapi tetap berkesan! Korang hanya perlukan air panas dan tuala. Rebus air sampai mendidih, tuang dalam bekas besar, dan tundukkan kepala korang dekat bekas tu sambil tutup kepala dengan tuala. Hirup wap panas tu dalam-dalam selama 10 hingga 15 minit. Serius, rasa lega sangat sebab wap panas tu bantu cairkan kahak dalam paru-paru. Nak lagi sedap, tambah minyak essential macam kayu putih atau peppermint. Baru rasa macam buat terapi kat spa!



Madu Dan Lemon

Gabungan madu dengan lemon ni memang legend! Madu ada sifat antibakteria dan anti-radang, bagus untuk melegakan tekak dan cairkan kahak. Lemon pula kaya dengan vitamin C, bagus untuk boost imun badan. Campur je satu sudu madu dan jus lemon dalam air suam, minum dua atau tiga kali sehari. Bukan je sedap, tapi juga bagi korang rasa lebih lega. Memang natural remedy yang power!



Senaman Ringan

Tak ramai yang tahu, senaman ringan pun boleh bantu cairkan kahak! Jalan kaki keliling rumah atau buat stretching sikit-sikit boleh buat pernafasan lebih baik. Senaman ni membantu aliran darah dan oksigen ke seluruh badan, jadi kahak lebih senang nak keluar. Fokus pada pernafasan korang, tarik nafas dalam-dalam melalui hidung, lepaskan perlahan-lahan melalui mulut. Bukan je badan rasa bertenaga, kahak pun tak sempat nak berkumpul banyak-banyak. Sambil-sambil tu, korang boleh dengar lagu favourite, sure lagi semangat nak bersenam!


Ketuk-Ketuk Belakang

Haa, ni cara yang korang selalu nampak dalam filem-filem tu, tapi sebenarnya berkesan juga tau! Minta tolong seseorang ketuk-ketuk perlahan belakang korang, dekat kawasan paru-paru. Ketukan tu akan bantu loosen up kahak yang tersekat kat dalam tu. Macam magic, korang akan rasa lebih lega lepas tu. Kalau malu nak minta tolong orang lain, boleh cuba sendiri jugak dengan cara bersandar kat dinding dan ketuk perlahan belakang sendiri.


Makanan Pedas

Bagi korang yang suka makan pedas, ni berita baik! Makanan pedas macam cili boleh bantu cairkan kahak sebab ada bahan yang boleh buka saluran pernafasan. Lepas makan makanan pedas tu, korang akan rasa hidung berair sikit dan kahak pun jadi lebih cair. Tapi ingat, jangan terlalu over makan pedas, takut perut pula meragam!


MAKANAN YANG BOLEH BANTU CAIRKAN KAHAK

Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran Segar

Buah-buahan macam oren, lemon, kiwi, dan sayur-sayuran hijau memang power dengan vitamin C. Makan banyak buah-buahan dan sayuran segar boleh bantu imun badan kita jadi lebih kuat. Vitamin C ni juga bantu kurangkan pengeluaran kahak dan buat lendir lebih cair. Lagi banyak buah dan sayur, lagi sihat badan korang. Kiranya, sambil makan sambil buat servis kat badan, kan?



Sup Ayam Panas

Sup ayam panas ni bukan sekadar mengenyangkan perut, tapi juga boleh bantu mencairkan kahak dalam paru-paru. Sup panas ni akan buat lendir jadi lebih cair, dan kalau korang tambah halia atau bawang putih, lagi power! Halia dan bawang putih ada sifat anti-radang, memang bagus untuk legakan saluran pernafasan. Jadi, lepas ni kalau rasa kahak banyak, cuba buat sup ayam panas. Makan panas-panas, confirm lega!


Rempah-Ratus Macam Kunyit Dan Halia

Halia dan kunyit memang popular sebab banyak khasiat. Korang boleh campurkan dalam masakan atau buat teh halia dengan madu. Teh halia dengan madu ni bukan je sedap, tapi juga boleh bantu cairkan kahak. Bila minum, rasa hangat je badan, tekak pun lega. Haa, bayangkan cuaca sejuk-sejuk, minum teh halia, memang syok!

Cili Pedas

Korang yang suka pedas, ini peluang korang! Cili pedas ada capsaicin yang boleh bantu cairkan kahak dan buka saluran pernafasan. Kalau korang tak tahan pedas, boleh cuba sikit-sikit dulu. Masuk cili dalam sup atau masakan harian, sedap dan kahak pun cepat cair.

Bawang Putih

Bawang putih ni bukan je bagus untuk masakan, tapi juga ada sifat antibakteria yang boleh bantu lawan jangkitan dalam badan. Boleh cuba makan bawang putih mentah (kalau korang tahan) atau campur dalam masakan. Bawang putih ni memang power!

Tips Pencegahan Supaya Tak  Mudah Berkahak

Elakkan Pencemaran Dan Asap Rokok

Udara kotor dan asap rokok memang tak elok untuk paru-paru. Kalau selalu terdedah, korang memang senang dapat kahak. Jadi, cuba elakkan kawasan yang banyak asap atau pakai penutup hidung bila perlu. Udara yang bersih penting untuk paru-paru yang sihat.

Kekal Aktif Dan Amalkan Gaya Hidup Sihat

Bersenam secara berkala bukan je baik untuk badan, tapi juga paru-paru kita. Aktiviti fizikal bantu bersihkan saluran pernafasan dari kahak yang berlebihan. Lagi aktif kita, lagi sihat paru-paru kita. Jadi, jangan malas-malas ya!

Kurangkan Produk Tenusu

Ada yang kata produk tenusu macam susu dan keju boleh buat kahak jadi pekat. Kalau korang perasan lepas minum susu, kahak jadi banyak, mungkin boleh kurangkan sikit pengambilan produk tenusu tu. Bukan semua orang kena, tapi ada baiknya cuba tengok kesan pada badan sendiri.

Jadi, korang, tak payah risau sangat kalau rasa kahak banyak. Dengan cara-cara yang Kak Tini kongsi ni, insyaAllah korang boleh rasa lebih lega dan selesa. Penting untuk jaga kesihatan paru-paru kita, lagi-lagi dalam musim tak menentu ni. Ingat, kalau keadaan tak baik-baik juga, cepat-cepatlah jumpa doktor, ya. Kesihatan tu mahal, jaga elok-elok!

Semoga tips ni bermanfaat untuk korang. Selamat mencuba dan semoga cepat sembuh! Jangan lupa share artikel ni dengan kawan-kawan yang mungkin perlukan. Take care!

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo


Post a Comment

1 Comments