TIPS MUDAH UNTUK MEMPERBANYAKKAN AMAL SOLEH DI BULAN MUHARRAM

وَٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَنُدۡخِلَنَّهُمۡ فِی ٱلصَّـٰلِحِینَ

"Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, sudah tentu Kami akan masukkan mereka dalam kumpulan orang-orang yang soleh (dengan mendapat sebaik-baik balasan)." [Surah al-ʿAnkabut 9]



AMALAN DI BULAN MUHARRAM

Apa Maksud Ayat Ini?

Ayat ini adalah janji Allah kepada kita. Bayangkan, Allah sendiri berjanji bahawa jika kita beriman dan melakukan amal soleh, kita akan dimasukkan dalam kumpulan orang yang soleh. Siapa yang tidak mahu menjadi sebahagian daripada mereka? Orang-orang soleh ini adalah mereka yang mendapat rahmat dan ganjaran terbaik daripada Allah. Jadi, ayat ini sebenarnya mengajak kita untuk sentiasa berusaha menjadi lebih baik, bukan sekadar untuk diri sendiri, tetapi juga untuk orang di sekeliling kita.

Kenapa Bulan Muharram Istimewa?

Sekarang kita berada di bulan Muharram, salah satu daripada empat bulan suci dalam kalendar Islam selain Zulkaedah, Zulhijjah, dan Rejab. Apa yang membuat bulan ini begitu istimewa? Pertama sekali, dalam bulan ini, kita dilarang berperang dan menumpahkan darah. Ini bermakna bulan ini adalah masa untuk kita memperbanyakkan amal soleh dan menjauhi dosa. Muharram dikenali sebagai bulan yang penuh dengan keberkatan dan fadhilat, menjadikannya waktu yang sangat baik untuk kita memperbaiki diri dan mendekatkan diri kepada Allah.



Apa Itu Amal Soleh?

Amal soleh merujuk kepada semua perbuatan baik yang kita lakukan dengan niat ikhlas kerana Allah. Contohnya, membantu orang lain, bersedekah, berpuasa, bersolat, membaca al-Quran, dan banyak lagi. Dalam bulan Muharram ini, kita dianjurkan untuk memperbanyakkan amal soleh. Ini adalah masa yang sangat sesuai untuk kita memperbaiki diri dan meningkatkan hubungan kita dengan Allah.

Berpuasa di Bulan Muharram

Salah satu amalan yang sangat dianjurkan dalam bulan Muharram adalah berpuasa. Rasulullah SAW sendiri menggalakkan kita untuk berpuasa terutamanya pada hari Asyura (10 Muharram). Baginda bersabda:

"Sebaik-baik puasa selepas puasa Ramadhan adalah puasa dalam bulan Allah, iaitu bulan Muharram" (HR Muslim).

Hadis ini menunjukkan bahawa berpuasa di bulan Muharram adalah sangat afdhal. Kita digalakkan untuk berpuasa pada hari Tasu'a (9 Muharram) dan Asyura (10 Muharram).

Sayidina Ibn Abbas R.A berkata:

"Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW mengejar satu hari yang fadhilatnya lebih berbanding hari-hari yang lain melainkan hari ini iaitu hari ‘Asyura" (HR al-Bukhari).

Beliau juga menambah bahawa Nabi SAW bersabda:

"Berpuasalah kamu semua pada hari ke-10, dan berbezalah dengan orang-orang Yahudi, berpuasalah kamu semua sebelumnya atau sesudahnya" (HR Ahmad, al-Bazzar dan Ibn Khuzaimah).

Antara kelebihan puasa pada hari 'Asyura ialah seperti yang diriwayatkan oleh Abu Qatadah RA:

"Aku berharap ke atas Allah agar ia dapat mengampunkan dosa setahun yang berlalu" (HR Muslim).



Amalan Lain yang Dianjurkan

Selain berpuasa, terdapat banyak lagi amalan soleh yang boleh kita lakukan di bulan Muharram.

Antaranya:

1) Solat Sunat dan Solat Malam (Qiyamullail): Rasulullah SAW bersabda: "Seafdhal-afdhal puasa setelah bulan Ramadhan adalah berpuasa pada bulan Allah al-Muharram dan sesungguhnya solat yang paling afdhal setelah solat fardhu adalah solat malam (Qiyamullail)" (HR Abu Daud). Ini bermakna, kita digalakkan untuk memperbanyakkan solat sunat dan solat malam. Walaupun kita sibuk dengan urusan harian, luangkan sedikit masa untuk mendekatkan diri kepada Allah.

2) Bersedekah: Memberi sedekah kepada mereka yang memerlukan seperti fakir miskin, anak yatim, dan ibu tunggal. Bersedekah bukan sahaja membantu mereka yang memerlukan, tetapi juga membersihkan harta kita dan menjadikan kita lebih bersyukur dengan apa yang kita ada.
Membaca Al-Quran dan Berselawat: Memperbanyakkan bacaan al-Quran dan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Ini adalah amalan yang sangat mudah dilakukan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.

3) Amar Makruf Nahi Munkar: Mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kita semua bertanggungjawab untuk mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dalam masyarakat kita.

4) Berdoa: Memperbanyakkan doa, memohon ampun dan rahmat daripada Allah. Doa adalah senjata orang mukmin. Gunakan masa di bulan Muharram ini untuk berdoa dan memohon segala kebaikan daripada Allah.

Mengapa Amal Soleh Penting di Bulan Muharram?

Bulan Muharram adalah salah satu bulan haram di mana segala amalan kita, sama ada baik atau buruk, akan diberi ganjaran atau balasan yang lebih besar. Ini bermakna, setiap amal soleh yang kita lakukan akan diberi ganjaran yang lebih besar. Sebaliknya, dosa dan maksiat yang kita lakukan juga akan diberi balasan yang lebih berat. Oleh itu, bulan ini adalah masa yang sangat sesuai untuk kita memperbaiki diri dan meningkatkan amal soleh.


Kesimpulan

Muharram adalah bulan yang penuh dengan peluang untuk kita memperbaiki diri dan mendekatkan diri kepada Allah. Mari kita manfaatkan bulan ini dengan sebaik-baiknya dengan memperbanyakkan amal soleh, berpuasa, bersedekah, solat sunat, membaca al-Quran, dan banyak lagi. Ingatlah, setiap amalan yang kita lakukan dengan ikhlas kerana Allah akan mendapat ganjaran yang besar. Jadi, jangan lepaskan peluang ini!

FROM THE RIVER TO THE SEA, PALESTINE WILL BE FREE

xoxo


Post a Comment

0 Comments